Audi e-tron GT
Vierdeurs coupé met de lange wielbasis van een klassieke gran turismo
Met de e-tron GT en RS e-tron GT vindt Audi de gran turismo opnieuw uit. De vierdeurs coupés combineren een gestroomlijnd, elegant design met de kracht en efficiency van elektrische aandrijving. De innovatieve 800 Volt-technologie maakt het supersnel opladen van de 85 kWh-accu mogelijk. De Audi e-tron GT heeft een actieradius van maximaal 487 kilometer* (WLTP).
Panorama dak
Actieradius tot 488 km
Bij snellader in 5 minuten voor 100km getankt
Audi markeert de introductie van de prachtige, elektrische gran turismo met twee aantrekkelijke limited editions: de e-tron GT edition ZERO en de e-tron GT edition ZERO Competition. Van de edition ZERO-modellen zijn in totaal slechts 100 exemplaren beschikbaar. De prijzen van de Audi e-tron GT, die altijd beschikt over quattro elektrische vierwielaandrijving, beginnen bij € 110.076
Werner Budding op pad met onze Audi e-tron GT
Wij hebben deze elektrische sportwagen sinds april 2021 in de showroom staan dus het werd tijd om de krachtige prestaties van de e-tron GT te testen op het RDW-circuit in Lelystad.
Autojournalist Werner Budding deed dit voor ons en vertelt u alles wat u moet weten over indrukwekkende elektrische sportauto.
Afmetingen & exterieur
Het design van de Audi e-tron GT en RS e-tron GT vindt zijn oorsprong in de Prologue concept car uit 2014 en de e-tron GT concept. De productieversie is 4,99 meter lang en 1,96 meter breed. De fraaie proporties van de gran turismo komen vooral op het conto van de lange wielbasis (2,90 m), grote spoorbreedte, ruim bemeten velgen (19-21 inch) en het lage silhouet (hoogte 1,41 m). De Cw-waarde van slechts 0,24 en actieve aerodynamische elementen als de elektronisch aangestuurde achterspoiler en luchtinlaten dragen bij aan een perfecte stroomlijn en daarmee aan het realiseren van een ruime actieradius. De uitgesproken vorm van de dorpels visualiseert de aanwezigheid van een krachtig accupakket.
LED-verlichting
Voor de Audi e-tron GT zijn drie LED-verlichtingsvarianten leverbaar. Standaard zijn LED-koplampen met dynamische richtingaanwijzers. Daarnaast is Matrix LED-verlichting leverbaar, desgewenst zelfs in combinatie met Audi Laser Light, dat voor extra lichtopbrengst zorgt bij gebruik van grootlicht.
Een nieuwe vorm van quattro
Doordat elke as over een eigen elektromotor beschikt, hebben de e-tron GT-modellen quattro vierwielaandrijving met volledig variabele aandrijfkrachtverdeling. In ‘efficiency-modus’ zijn de GT’s voorwielaangedreven, maar zodra de omstandigheden dat vereisen (gladheid, vraag naar vermogen) komt de achterwielaandrijving er automatisch bij. Dat gebeurt in fracties van seconden (5 keer sneller dan bij het mechanische quattro-systeem). Als de bestuurder het ‘gaspedaal’ loslaat, gaan de e-tron GT-modellen ‘zeilen’ voor maximale efficiency. Het merendeel van alle dagelijkse remacties (vertraging tot 0,3 G) wordt uitgevoerd door de elektromotoren. Zo is tot 265 kW aan energie terug te winnen. De bestuurder kan tevens kiezen uit verschillende energieterugwinmodi.
5 minuten laden voor 100 kilometer extra range
Het lithium-ion batterijpakket (85 kWh netto capaciteit) is in de wagenbodem van de Audi e-tron GT en RS e-tron GT geplaatst. Het draagt bij aan een laag zwaartepunt, een ideale gewichtsverdeling (circa 50:50) én de crashbestendigheid van de e-tron GT. Vier aparte koelcircuits maken het mogelijk om het accupakket op de optimale temperatuur te houden en het interieurklimaat perfect in te stellen. Een efficiënte warmtepomp, die restwarmte van het accupakket gebruikt, speelt een sleutelrol bij de interieurverwarming.
Het accupakket verleent de e-tron GT een actieradius van 487 kilometer* (WLTP). Laden kan op vele manieren: van 11 kW wisselstroom (AC) tot 270 kW gelijkstroom (DC). In het laatste geval volstaat 5 minuten laden voor 100 kilometer extra reikwijdte. Het laden van 5-80% duurt onder ideale omstandigheden nog geen 23 minuten.
GT-waardig onderstel
Het onderstel van de Audi e-tron GT heeft veel aluminium componenten. Vierwielbesturing is optioneel. De e-tron GT heeft standaard 19 inch lichtmetalen velgen (20 inch voor de RS e-tron GT). Als optie zijn 21 inch exemplaren beschikbaar. Een remsysteem met stalen schijven rondom is standaard. De RS e-tron GT heeft standaard remmen met gecoate schijven (wolfraamcarbide). Dit systeem zorgt voor extra remkracht. De lagere slijtage beperkt ook de uitstoot van remstof. Optioneel is een remsysteem met keramische remschijven leverbaar.
De driekamer-luchtvering met adaptieve demping (standaard op de RS) maakt een rijgedrag op afroep mogelijk. Via Audi drive select kan de bestuurder kiezen voor maximaal comfort, pure sportiviteit of een tussenvorm. Het electronic chassis platform (ECP) stuurt de onderstelsystemen aan. Een sperdifferentieel op de achteras (standaard op RS e-tron GT) zorgt voor nog meer rijplezier.
Bedieningsgemak volgens Audi
Het bedieningsgemak van de e-tron GT is typisch Audi. Belangrijke informatie wordt weergegeven via de Audi virtual cockpit plus en het MMI touch display. Veel functies zijn te bedienen via het multifunctionele stuur en door het aanraken van het touch-display, dat ook akoestische feedback geeft. Daarbij zijn veel functies met de stem te bedienen (natural voice control). Tot wel zes gebruikers kunnen persoonlijke settings opslaan. Een head-up display is leverbaar als optie.
100% connected
De e-tron GT en RS e-tron GT zijn 100% connected. Het standaard MMI navigatie plus systeem maakt gebruik van dataoverdracht met LTE-snelheid en een wifi-hotspot is geïntegreerd. Uiteraard kunnen e-tron GT-rijders gebruik maken van de diensten van Audi connect. Deze zijn beschikbaar in pakketten. Daarmee is het bijvoorbeeld mogelijk om bepaalde functies op afstand te bedienen. Bij één van de pakketten is online verkeersinformatie en navigatie met Google Earth inbegrepen. Amazon Alexa (de virtuele assistent) is beschikbaar en dat geldt tevens voor Car-to-X-diensten. Die laatste maken het door communicatie met verkeerslichten bijvoorbeeld mogelijk om maximaal te profiteren van een ‘groene golf’. De e-tron GT routeplanner berekent altijd de snelste route met de kortst mogelijke tussenstops bij snellaadpunten. Voor aankomst bij zo’n laadpunt zorgt de e-tron er automatisch voor dat de batterij de optimale temperatuur heeft.
De Audi e-tron GT en RS e-tron GT worden in de Böllinger Höfe-fabriek in het Duitse Neckarsulm geproduceerd. De productie geschiedt CO2-neutraal en Audi zet daarbij tevens in op het beperken van het gebruik van grondstoffen. Elke e-tron GT ondergaat een testrit van 40 kilometer voordat hij naar een Audi-dealer wordt getransporteerd.
Acceleratie van 0 naar 100 km/h
Elektrische actieradius max.
Vermogen max.
Maak nu een proefrit
De Audi e-tron GT is op 23 april gearriveerd bij Ames Audi Centrum in Dordrecht. Wilt u als één van de eerste de indrukwekkende rijprestaties van onze nieuwe spectaculaire gran turismo ervaren? Plan dan direct een proefrit!
Audi e-tron GT Competition
Nieuwe luxe uitvoering voor topmodel
De Audi e-tron GT is zonder enige twijfel één van de meest stijlvolle auto’s op de Nederlandse wegen. Hij is niet alleen onderscheidend dankzij de elegante gran turismo looks en het comfort- en luxeniveau, maar combineert die eigenschappen met puur elektrische sportwagenprestaties. Nu is er de Audi e-tron GT Competition, waarmee de e-tron GT zichzelf qua looks en luxe weet te overtreffen.
GT-prestaties én e-tron sport sound
De e-tron GT heeft een 175 kW/238 pk sterke elektromotor op de vooras en een 320 kW/435 pk sterke motor op de achteras. Het systeemvermogen bedraagt 350 kW/476 pk. In Boost-modus is zelfs 390 kW/530 pk beschikbaar. Het maximale koppel bedraagt 630 Nm (640 Nm in boost-modus). In Boost-modus vergt de acceleratie van 0-100 km/u 4,1 seconden. De topsnelheid van de e-tron GT bedraagt 245 km/u. Dankzij een 335 kW/456 pk sterke elektromotor op de achteras heeft de RS e-tron GT een systeemvermogen van 440 kW/598 pk (475 kW/646 pk in Boost-modus) en een koppel van 830 Nm. Hij accelereert in 3,3 seconden van 0-100 km/u. De (begrensde) topsnelheid bedraagt 250 km/u. De razendsnelle acceleraties zijn mede te danken aan de tweetraps transmissie. De tweede versnelling er voor maximale efficiency.
Voor de e-tron GT heeft Audi de e-tron sport sound ontwikkeld. Speciale luidsprekers geven zowel binnen als buiten een speciale, herkenbare sound weer. De sound(intensiteit) is via Audi drive select in te stellen.
Expressieve accenten
De gunstige stroomlijn zorgt ook voor functionele details. Van de slimme luchtinlaten aan de voorkant via de luchtgeleidende wielkasten tot aan de in het oog springende achterdiffuser. Afhankelijk van de rijomstandigheden wordt de aerodynamica actief aangepast.
Uitvoeringen van de Audi e-tron GT
e-tron GT
Vanaf € 110.076
Uitrusting bevat o.a.:
- Audi singleframe in Heklagrijs
- Sportstoelen (8-voudig elektrisch verstelbaar)
- MMI navigatie plus
- Audi virtual cockpit
- Onderstel met demperregeling
RS e-tron GT
Vanaf € 152.946
Uitrusting bevat o.a.:
- Audi singleframe in zwart glanzend
- Velgen, gegoten lichtmetaal 20" “5-dubbelspaak-Offset”-design (vóór: 9J x 20 / achter: 11J x 20)
- Sportstoelen plus (14-voudig elektrisch verstelbaar)
- Adaptive air suspension
- Stalen remmen met tungsten carbid coating met remzadels in zwart
Audi e-tron GT winnaar Gouden Stuurwiel
De Audi e-tron GT is verkozen tot mooiste auto van het jaar en won die onderscheiding tijdens de gerenommeerde Duitse Gouden Stuurwiel-verkiezing. Uit een totaal deelnemersveld van zeventig auto’s kozen lezers van het magazine Auto Bild en de krant Bild am Sonntag de elektrische gran turismo van Audi tot winnaar in de categorie ‘Mooiste auto van het Jaar’.
Audi e-tron GT edition ZERO
De Audi e-tron GT markeert een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van Audi. Om dat te benadrukken, heeft Audi de e-tron GT edition ZERO ontwikkeld. Deze limited edition vormt een ode aan de marktintroductie van het model en is beschikbaar in een oplage van slechts 100 exemplaren. Het bijzondere karakter wordt subtiel duidelijk gemaakt door een 1/100 edition ZERO-gravering in de achterste zijruit en een interieurbadge. Naast standaardelementen als MMI navigatie plus, 3-zone automatische airconditioning, interieurvoorverwarming/koeling en Audi drive select, beschikt de e-tron edition ZERO over 21 inch lichtmetalen velgen, Matrix LED-koplampen met Audi Laserlight, animatieverlichting bij het openen en sluiten van de auto en metallic lak.
Bij de instap worden bestuurder en passagier verwelkomd door verlichte instaplijsten. De sportstoelen pro - uitsluitend aan de edition ZERO voorbehouden - zijn met leder bekleed (honingraatmotief) en hebben 18 elektrische verstelmogelijkheden. Met het ambiente lichtpakket (multicolor) is de interieursfeer naar wens in te stellen en het Bang & Olufsen 3D Premium Sound System staat borg voor een unieke luisterervaring. Ook het Assistentiepakket ‘Plus’ is inbegrepen. Hierin komen hoogwaardige assistentiesystemen als adaptieve cruise control, fileassistent, active lane assist, Audi side assist en Top View 360 samen.
Edition ZERO Competition
De tweede limited edition is de e-tron GT edition ZERO Competition. Hij combineert het luxeniveau van de e-tron GT edition ZERO met sportieve exterieuraccenten. Zo zijn de singleframe grille, bumpers, dorpels, buitenspiegels en Audi-ringen uitgevoerd in glanzend zwart en zorgt privacy glass voor een extra donker accent. In het interieur vallen de 14-voudig elektrisch verstelbare Sportstoelen plus op. Ook deze uitvoering heeft de exclusieve edition ZERO-raamgravering en een edition ZERO interieurbadge.
RS e-tron GT
Het sportieve topmodel van de e-tron GT-reeks is zeer krachtig (systeemvermogen 440 kW/598 pk) en beschikt standaard over quattro vierwielaandrijving. Ook het uiterlijk en de uitrusting zijn herkenbaar RS. De Audi RS e-tron GT is leverbaar vanaf € 152.946.
De Audi RS e-tron GT laat overtuigend zien dat elektrische aandrijving, het stijlvolle gran turismo design en RS-sportiviteit een perfecte match zijn. Opvallende elementen van de RS e-tron GT zijn bijvoorbeeld 20 inch lichtmetalen velgen die zicht bieden op een hightech remsysteem met remschijven die zijn voorzien van slijtvaste wolfraamcarbidecoating. In goede RS-traditie zijn veel carrosseriedelen in glanzend zwart uitgevoerd, waaronder de grille, bumperelementen, dorpels en buitenspiegels. Matrix LED-koplampen zorgen op hun beurt voor hightech accenten.
In het interieur van de Audi RS e-tron GT smelten luxe en sportiviteit samen. Naast Audi virtual cockpit, MMI navigatie plus, achteruitrijcamera, 3-zone automatische airconditioning, interieurvoorverwarming/ventilatie en Audi drive select beschikt de RS e-tron GT bijvoorbeeld over 14-voudig elektrisch verstelbare Sportstoelen ‘plus’, een multifunctioneel met leder bekleed sportstuur (verwarmd), het ambiente lichtpakket (multicolor) en het Bang & Olufsen 3D premium sound system.
De nieuwe RS e-tron GT maakt zijn naam als topmodel ook op technisch gebied volledig waar. Zo heeft hij een aandrijflijn met twee elektromotoren (één op de vooras, één op de achteras). Het systeemvermogen bedraagt 440 kW/598 pk (475 kW/646 pk in boostmodus). De aandrijfkracht wordt volledig variabel, per individueel wiel via quattro vierwielaandrijving verdeeld. De 2-versnellingsbak draagt bij aan het realiseren van razendsnelle acceleratiecijfers: de sprint van 0-100 km/u duurt slechts 3,3 seconden. De topsnelheid van de RS e-tron GT is begrensd op 250 km/u. Andere factoren die bijdragen aan het rijplezier zijn de driekamer luchtvering met adaptieve demping en het sperdifferentieel op de achteras. Dankzij de e-tron sport sound kunnen ook medeweggebruikers meegenieten van het sportieve karakter.
Bijtellingsvoordeel op voorraad elektrische modellen
Wij hebben diverse elektrische modellen op voorraad met bouwjaar 2021 waarbij u dus nog profiteert van de lage bijtellingsregels die toen gelden. Vanaf 2022 is de bijtelling op elektrische auto's namelijk verhoogd naar 16%. Pak daarom nu uw kans met onze laatste voorraadmodellen met de lage bijtelling van de afgelopen jaren.
Video's Audi e-tron GT
Alle kleuren van de Audi e-tron GT
Snelladen: bij de juiste snellader is in zo'n 5 minuten is voor 100 km aan stroom getankt. Van 5% naar 80% duurt ongeveer 22 minuten. Daarnaast kunt u overal in Europa eenvoudig opladen.
Thuis laden: standaard is een 11kW-Boordlader, voor thuis laden of in de woonwijk. Sneller laden met wisselstroom kan met de optionele 22kW on-board charger.
Actieradius maximaal benutten
Er bestaat nog wel eens discussie over het verschil in de maximale actieradius en het daadwerkelijke rijbereik van een elektrische auto. Daarom hebben wij autojournalist Werner Budding gevraagd om een video te maken waarin hij uitlegt waardoor dit verschil ontstaat en geeft hij een aantal tips hoe u als bestuurder uw rijbereik kan vergroten.
Laadoplossingen
Als betrokken Audi dealer kennen wij de behoeften van berijders van elektrische en hybride auto’s als geen ander. Onze producten en diensten sluiten hier naadloos op aan. Daarom biedt Ames, in samenwerking met Mobilitics, de mogelijkheid aan om laadpalen voor uw Audi en laadpassen voor uw Audi af te nemen.
Interieur: het nieuwe GT-gevoel
Het ruime en comfortabele interieur van de Audi e-tron GT en RS e-tron GT straalt een nieuwe vorm van sportiviteit uit. Het centrale deel van het dashboard is op de bestuurder gericht. De Virtual Cockpit Plus en het in een pianozwarte behuizing gevatte MMI display dragen bij aan een cleane uitstraling. De zitpositie voorin is sportief laag. Tussen de standaard sportstoelen bevindt zich een brede en ruime middenconsole. Ook achterin biedt de e-tron GT veel ruimte voor volwassenen. Door uitsparingen in het accupakket heeft Audi hier ‘voetgarages’ weten te creëren. Het resultaat: een sportieve, lage zitpositie én voldoende beenruimte. Het nieuwe ‘leather-free designpakket’ laat zien hoe de toekomst van luxe er uit ziet: in plaats van leder gebruikt Audi bekleding die is gemaakt van gerecyclede materialen.
Stroom voor 100 km laden
Van 5% naar 80% opladen
Laadsysteem
Een moderne uitstraling
De achterlampen van de Audi e-tron GT strekken zich uit over de volle autobreedte. Op de hoeken daarvan zitten dezelfde pijlvormige elementen als in de koplampen. Net zoals voorop is ook hier het e-tron-logo verlicht; het is verwerkt in de achterbumper.
Vertrouw op quattro
De Audi e-tron GT heeft een krachtige elektrische aandrijflijn met quattro-techniek. Elke wielas heeft zijn eigen synchrone motor met permanente magneet. Het resultaat is vierwielaandrijving.
Productie e-tron GT gestart
In de Böllinger Höfe-fabriek in het Duitse Neckarsulm is Audi gestart met de productie van de volledig elektrische Audi e-tron GT. Met 100 procent ecologische elektriciteit en warmte uit regeneratieve bronnen vindt de productie per saldo plaats op een CO2-neutrale manier. Bij de grondstofbesparende productie maakt Audi gebruik van gesloten processen voor de toepassing van aluminium en polymeer. Voor het eerst werd met de e-tron GT – die begin volgend jaar zijn wereldpremière beleeft - bovendien een nieuw Audi-model ontwikkeld zonder dat er fysieke prototypen werden gebouwd.
Aerodynamica en stroomverbruik
Hoe gunstiger de aerodynamica, hoe lager het stroomverbruik uitvalt en des te meer kilometers u op een acculading rijdt. Dat is precies de reden dat de Audi e-tron GT concept in de ontwerpfase de windtunnel heeft bezocht. Voorsprong door techniek zijn we immers aan onze stand verplicht. Zo vermindert de speciale vorm van de voorklep ongewenste luchtwervelingen. Zelfs het design van de 22 inch vijfspaaks velgen helpt om de luchtweerstand te verlagen. Bovendien creëert het wielontwerp een verkoelend effect voor de remmen. Onderaan de achterkant geleidt een grote diffuser de luchtstroom. Ook het relatief lage autogewicht heeft een gunstige impact op verbruik en actieradius. Dat is bereikt dankzij de toepassing van aluminium in combinatie met staal en een koolstofvezel dak.
De verdeling van de aandrijfkracht is elektronisch geregeld, zowel per as als per wiel. Hierdoor is de tractie optimaal. De platte accu die als het ware tussen de assen is uitgesmeerd, geeft de Audi e-tron GT concept een laag zwaartepunt. Tel daar de permanente vierwielaandrijving bij op en u bent verzekerd van een uitstekende rijdynamiek en levendigheid, gepaard met een soeverein weggedrag.