Audi Q8 TFSI e
De meest sportieve plug-in hybride ooit
De Q8 TFSI e quattro is een aanvulling op het brede aanbod van TFSI e plug-in hybridemodellen van Audi. De stijlvolle Q8 TFSI e quattro is er in twee vermogensvarianten: 280 kW/381 pk en 340 kW/462 pk. Beide versies koppelen een sportief karakter aan maximaal gebruiksgemak. De Audi Q8 55 TFSI e quattro is nu verkrijgbaar vanaf € 92.889.
20” lichtmetalen velgen
Twinlederen stoelbekleding incl. stoelverwarming
MMI toch play & Audi vitual cockpit
Audi sound system
Voorverwarmen/koelen via MyAudi-app
Na de A3, A6, A7 Sportback, A8, Q5 en Q7 is de Q8 het zevende model van Audi met plug-in hybridetechnologie. De Audi Q8 TFSI e quattro-modellen hebben een aandrijflijn waarin een 3.0 TFSI benzinemotor, een elektromotor die is geïntegreerd in automatische achttraps tiptronic-transmissie, en een vloeistofgekoelde lithium-ion accu met een capaciteit van 17,8 kWh worden gecombineerd. De Audi Q8 55 TFSI e quattro heeft een systeemvermogen van 280 kW/381 pk en een maximaal koppel van 600 Nm. Die combinatie is goed voor een acceleratie van 0-100 km/u in 5,8 seconden en een topsnelheid 240 km/u. Het gemiddelde verbruik komt uit op 2,6-2,8 l/km (CO2: 59-63 g/km)**. De Audi Q8 60 TFSI e quattro is met een vermogen van 340 kW/462 pk en een koppel van 700 Nm nog krachtiger. Dit model sprint in 5,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u, en vervolgens door naar een begrensde topsnelheid van 240 km/u. Het gemiddelde verbruik bedraagt 2,7-2,8 l/100 km (CO2: 62-63 g/km)**.
Slim elektrisch rijden
Het lithium-ion accupakket laat de evolutie in accutechnologie duidelijk zien. Het is compacter, krachtiger (+0,5 kWh) en lichter (-40 kg) dan het pakket van de Audi Q7 TFSI e quattro uit 2019. De accucapaciteit van 17,8 kWh maakt voor de Q8 55 TFSI e quattro een elektrische actieradius van maximaal 47 km** mogelijk (Q8 60 TFSI e quattro: 45 km). In elektrische modus is de topsnelheid begrensd op 135 km/u. De Q8 start altijd in elektrische modus en produceert daarbij het wettelijk voorgeschreven geluid (Acoustic Vehicle Alerting System). Door de EV-modus in het MMI-display te selecteren, rijdt de auto zoveel mogelijk 100% elektrisch. In Hybrid-modus zijn er drie mogelijkheden. In de stand ‘Auto’ kiest de Q8 TFSI e automatisch de optimale aandrijfwijze op basis van maximale efficiency. In ‘Hold’ blijft de laadstatus van de batterij op het huidige niveau en in ‘Charge’ wordt hij tijdens het rijden zo veel mogelijk opgeladen. Het merendeel van alle dagelijkse remacties (vertraging tot 0,3 g) wordt uitgevoerd door de elektromotor. De energie die daarbij vrijkomt, gaat direct naar het accupakket. Bij het afremmen kan tot 80 kW aan energie worden teruggewonnen en bij het ‘zeilen’ (rijden met uitgeschakelde verbrandingsmotor) 25 kW. Voor nog efficiënter rijden is er de predictive efficiency assistent van de optionele adaptive cruise assist. Deze laat de bestuurder bijvoorbeeld weten wanneer het zinvol is om de voet van het gaspedaal te halen.
Slim laden
De lithium-ion batterij is met 7,4 kW te laden. Het volledig laden van een lege batterij duurt 2,5 uur. Via Shuttel biedt Audi slimme laadmogelijkheden voor thuis, op het werk en onderweg. Met de myAudi app zijn onder meer de laadstatus van de batterij en de resterende actieradius op te vragen. Ook het laadproces en comfortfuncties (voorverwarmen/-koelen van het interieur) zijn via deze app aan te sturen.
Audi drive select
Met het standaard Audi drive select kiest de bestuurder uit de rijprofielen comfort, efficiency, dynamic, individual, offroad en allroad. Op basis daarvan worden de karakteristieken van onder meer de 3.0 TFSI, de tiptronic-automaat, de luchtvering (standaard op Q8 60 TFSI e quattro) en stuurbekrachtiging aangepast. Zo zorgt de elektromotor voor een extra boost bij het accelereren als ‘dynamic’ is geselecteerd in combinatie met de S-modus van de transmissie.
Altijd praktisch
Elke Audi Q8 TFSI e quattro biedt naast volop ruimte voor vijf ook een bagageruimte met een inhoud van 505 liter (1.625 liter met neergeklapte achterbank). Het maximale trekgewicht bedraagt maar liefst 3,5 ton. quattro garandeert ook dan optimale tractie.
Presteert met elke aandrijfvorm
Sportiviteit is er in vele vormen. Een hele fraaie is deze vooruitstrevende SUV-coupé, de Audi Q8 TFSI e. Met zijn krachtige plug-in hybrideaandrijving en tot de verbeelding sprekend design maakt hij grote indruk. Rijplezier en laadgemak zijn altijd inbegrepen.
Een sportieve ambiance
De Audi Q8 TFSI e beschikt standaard over ‘MMI navigatie plus’ met ‘MMI touch response’ en Audi connect en ook de Audi virtual cockpit met speciale TFSI e-indeling. Op dat digitale instrumentarium ziet u onder meer of u op stroom of benzine rijdt, of de auto energie terugwint, hoeveel stroom er in de accu zit en hoe ver u daarmee kunt rijden.
Zo sportief kan een SUV zijn
De Audi Q8 60 TFSI e is standaard voorzien van het S line-pakket. Ook HD-matrix-ledkoplampen, ledachterlichten en rode remzadels behoren tot de standaarduitrusting van de 60 TFSI e. Voor elke Audi Q8 geldt dat deze in hoge mate te personaliseren is. Zo heeft u keuze uit verschillende grote wielmaten in diverse designs.
Keuze uit twee krachtige aandrijflijnen
De Audi Q8 TFSI e combineert een V6-benzinemotor met een elektromotor. Er zijn twee varianten, die van elkaar verschillen door het vermogen, de elektrische actieradius en de prestaties. De Audi Q8 55 TFSI e heeft een systeemvermogen van 280 kW/381 pk, komt 44 tot 47 kilometer ver in de elektrische stand en versnelt desgewenst in 5,8 seconden van 0 naar 100 km/h. De Audi Q8 60 TFSI e biedt 340 kW/462 pk, kan puur elektrisch 44 à 45 kilometer afleggen en trekt in slechts 5,4 seconden op van 0 naar 100.
Laadoplossingen
Als betrokken Audi dealer kennen wij de behoeften van berijders van elektrische en hybride auto’s als geen ander. Onze producten en diensten sluiten hier naadloos op aan. Daarom biedt Ames, in samenwerking met Mobilitics, de mogelijkheid aan om laadpalen voor uw Audi en laadpassen voor uw Audi af te nemen.
Actieradius maximaal benutten
Er bestaat nog wel eens discussie over het verschil in de maximale actieradius en het daadwerkelijke rijbereik van een elektrische auto. Daarom hebben wij autojournalist Werner Budding gevraagd om een video te maken waarin hij uitlegt waardoor dit verschil ontstaat en geeft hij een aantal tips hoe u als bestuurder uw rijbereik kan vergroten.
Acceleratie van 0 naar 100 km/h
Elektrische actieradius max.
Vermogen max.
Pro Line
Vanaf € 96.542
Bevat o.a.:
- 20" lichtmetalen velgen "5-arm"-design
- Twinlederen stoelbekleding incl. stoelverwarming
- MMI navigatie plus & Audi virtual cockpit
- Onderstel met demperregeling
- Audi sound system
Pro Line S
Vanaf € 103.457
Bevat o.a.:
- 21" lichtmetalen velgen "5-V-spaak"-design
- S line interieur & S line exterieur
- MMI navigatie plus & Audi virtual cockpit
- Adaptive air suspension sport
- Audi sound system
Pro Line Advanced
Vanaf € 104.807
Bevat o.a.:
- 20" lichtmetalen velgen "5-arm"-design
- Comfortstoelen incl. stoelventilatie vóór
- MMI navigatie plus & Audi virtual cockpit
- Audi adaptive air suspension
- B&O premium sound system met 3D sound
Pro Line S Competition
Vanaf € 123.794
Bevat o.a.:
- 21" lichtmetalen velgen "5-V-spaak"-design
- Matrix LED-koplampen met dynamisch knipperlicht
- Adaptive air suspension sport
- B&O premium sound system met 3D sound
- Stoelverwarming vóór en achter
Ook interessant
Road to Zero Emission
Een plug-in hybride combineert de sterke kanten van een elektromotor met de voordelen van een verbrandingsmotor. Alle dagelijkse korte ritten in de volledig elektrische stand zijn aangenaam stil en zonder lokale uitstoot. Tijdens langere reizen vertrouwt u op de bekende actieradius van de verbrandingsmotor om zorgeloos uw bestemming te halen.
Met de TFSI e-uitvoeringen zijn we de weg ingeslagen naar steeds minder CO2-uitstoot.