Audi e-tron scooter
De elektrische scooter en het skateboard gecombineerd
Sinds 2010 is het Audi Urban Future Initiative een platform voor een internationale en interdisciplinaire dialoog over de toekomst van mobiliteit in steden. Stedenbouwkundigen, mobiliteitsspecialisten, data-onderzoekers en ontwerpers ontwikkelen specifieke oplossingen in samenwerking met Audi-experts om mensen snel en gemakkelijk van A naar B te brengen en de ruimte in steden optimaal te benutten. Het initiatief beschouwt zichzelf als een incubator voor nieuwe ideeën die het discours over genetwerkte mobiliteit verrijken en de levenskwaliteit in onze steden verbeteren
Update:
De Audi e-scooter is (nog) niet beschikbaar op de Nederlandse markt. Wel is deze Audi e-step voor € 850 verkrijgbaar in Duitsland.
Met een nieuw e-scooterconcept speelt Audi in op de stedelijke trend naar multimodale mobiliteit. De Audi e-tron scooter, die de voordelen van de elektrische scooter en het skateboard combineert, is ontworpen voor sportieve fietsers. Om met de auto, bus of trein te worden vervoerd, kan de e-scooter van twaalf kilo (26 pond) worden opgevouwen en gemakkelijk achter in de auto worden opgeborgen, of indien gewenst als een trolley worden getrokken. Bovenal valt de Audi e-tron- scooter op door zijn handling, die lijkt op surfgolven. De rijder heeft één hand vrij en kan dus rondkijken en handsignalen geven.
Voor klanten die onderweg zijn in steden
“Met de Audi e-tron Scooter spreken we klanten aan die onderweg zijn in steden, duurzaam en multimodaal - en voor wie stijl en functionaliteit belangrijk zijn,” zegt Thorsten Schrader, projectmanager voor micromobiliteit bij Audi. Hoewel fietsers één hand op het stuur houden, bedienen ze de scooter als een skateboard met hun voeten door hun gewicht te verplaatsen. De beweegbare assen met vier wielen laten ongewoon strakke bochten toe. “Natuurlijk beweegt de e-tron Scooter ook rechtdoor. Maar het gevoel van stroming ontstaat alleen wanneer je begint te asfalteren - en dat is verrassend eenvoudig met ons nieuwe concept. "
De stuurhendel geeft stabiliteit, houdt de batterij en de elektronica vast en heeft een display met de batterijstatus. Rijders versnellen en remmen door middel van een draaigreep. Het bereik van 20 kilometer (12,5 mijl) wordt bereikt door recuperatie wanneer de e-scooter remt, dwz dat hij kinetische energie herstelt. De hydraulische voetrem biedt extra veiligheid.
Het gebruik ervan in vloten voor specifieke gebruikersgroepen, bijvoorbeeld bewoners van moderne stedelijke wijken, is ook een mogelijkheid. Een andere optie zou zijn om de e-scooter als een extra aan te bieden aan klanten die Audi e-tron- modellen kopen. De e-scooter kan via een speciale aansluiting in de kofferbak worden opgeladen. Gebruikers kunnen gemakkelijk de laatste meter afleggen, bijvoorbeeld vanaf een parkeerplaats of een oplaadpunt naar hun bestemming, met een snelheid van maximaal 20 km per uur (12,5 mph).
De Audi e-tron Scooter is uitgerust met de wettelijk verplichte LED-verlichting: een koplamp, dagrijlicht, achterlicht en remlicht. Een Bluetooth-interface maakt individuele aanpassingen van de rij-eigenschappen mogelijk en biedt bescherming tegen diefstal. Bovendien werken de ontwerpers op dekken in hout of carbon en ontwerpen in grijs en zwart.
Update: de Audi e-scooter is (nog) niet beschikbaar op de Nederlandse markt. Wel is deze Audi e-step voor € 850 verkrijgbaar in Duitsland.