Audi H-tron quattro concept
Waterstofauto met efficiënte en krachtige brandstofcelaandrijving
Een ruime actieradius, korte tankstops, sportieve rijprestaties. De Audi h-tron quattro concept toont de potentie van de brandstofceltechnologie en geeft bovendien een vooruitblik op piloted driving en piloted parking. De krachtige brandstofcel van de vijfde generatie levert 110 kW. Een extra accu produceert 100 kW voor een kortstondige boost.
Emissievrije mobiliteit
Audi werkt nu al aan emissievrije mobiliteit voor de toekomst, in de vorm van alternatieve aandrijfconcepten die voldoen aan de wensen van de klant. Daarbij wordt voor een allesomvattende aanpak gekozen, waarbij zowel de energie- als emissiebalans tellen. Een blik op de premium mobiliteit voor 2025.
Wat is h-tron?
Een auto die puur elektrisch rijdt met waterstof als energiedrager en daardoor in vier minuten is vol te tanken. Met andere woorden, de Audi h-tron quattro concept verschilt van andere elektrische auto’s doordat een lange laadtijd vervalt. De aandrijfbron van deze conceptcar is een brandstofcel. Die haalt stroom uit waterstof – een gas dat Audi in een eigen power-to-gas-installatie met behulp van groene stroom CO₂-neutraal kan produceren. Daarmee slaat Audi een ongebruikelijke weg in voor toekomstige mobiliteit.
De toekomst van de auto
Alleen rijden op stroom uit een stopcontact of op waterstof? Audi zet in op beide en richt zich daarom in sterkere mate ook op de duurzame ontwikkeling van de brandstofceltechnologie. Wat rendement betreft verslaat de brandstofcel elke conventionele verbrandingsmotor. Uit de uitlaat komen slechts waterdruppels. En tanken? Gaat net zo snel als we nu gewend zijn.