Audi presenteert e-tron GT concept

Audi presenteert op de Los Angeles Auto Show 2018 de Audi e-tron GT concept. Op basis van dit studiemodel volgt in 2020 een productieversie van een volledig elektrische vierdeurs coupé.

De Audi e-tron GT komt in 2020 op de markt, na de recent geïntroduceerde Audi e-tron SUV en de Audi e-tron Sportback, die voor volgend jaar op de agenda staat. Zoals een echte Gran Turismo betaamd, is het model laag en breed, met een lange wielbasis. De e-tron GT meet 4,96 meter in de lengte, 1,96 meter in de breedte en 1,38 meter in de hoogte. Zijn carrosserie is opgetrokken uit koolstofvezel, aluminium en staal.

Quattro-looks

De batterij van de Audi e-tron GT ligt vlak in het chassis, wat niet alleen zorgt voor een laag zwaartepunt, maar ook voor meer vrijheid op designgebied. Net als de Sportback-modellen van Audi heeft de e-tron GT een aflopende daklijn en forse wielkasten en ‘schouders’, om de quattro-aandrijving van de auto te benadrukken. Onder die gespierde flanken gaan 22 inch lichtmetalen velgen schuil, met banden in de maat 285/30.

Aan de voorkant is de bekende Singleframe-grille lager en breder dan op de Audi e-tron SUV. De e-tron GT heeft – net als de RS-modellen van Audi – een honingraatstructuur. De grille wordt geflankeerd door matrix LED-koplampen met laser grootlicht. Het licht is geanimeerd en verwelkomt de bestuurder met een korte ‘groet’. Aan de achterkant van de in Kinetic Dust gespoten e-tron GT loopt over de gehele breedte een lichtbalk.

Duurzame en vegan-materialen

Het interieur is dankzij de lange wielbasis van 2,90 meter ruim en bruikbaar, en biedt plaats aan vier inzittenden op individuele sportstoelen. Zowel het digitale instrumentarium als het centrale touchscreen heeft een black-panelafwerking en beide vallen weg in het algehele dashboarddesign als ze zijn uitgeschakeld. Audi heeft ervoor gekozen om duurzame en vegan-producten te gebruiken in de e-tron GT, zoals kunstleer en gerecyclede materialen.

WLTP-rijbereik van 400 km

De vierdeurs coupé is uitgerust met twee elektromotoren: één op de vooras en één op de achteras. Samen produceren ze 434 kW (590 pk), waarmee de e-tron GT in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u gaat en al na 12 seconden de 200 km/u passeert. De topsnelheid van de e-tron GT is begrensd op 240 km/u. Door zijn compacte elektrische aandrijflijn biedt de Audi 550 liter aan bagageruimte: 450 liter achterin en nog eens 100 liter voorin.

Zijn 90 kWh batterij ligt tussen de voor- en achteras onder de cabine. De e-tron GT haalt er een WLTP-actieradius van 400 kilometer mee. De batterij kan via een stekker worden opgeladen, maar ook via 11kW Audi Wireless Charging. Doordat de Audi e-tron GT is uitgerust met een 800 Volt systeem, is hij via een kabel in 20 minuten op te laden tot een laadniveau van 80 procent, wat goed is voor een bereik van 320 kilometer.

E-tron offensief

De e-tron GT maakt deel uit van Audi’s indrukwekkende elektro-offensief. Tegen 2025 zal het merk twaalf volledig elektrische modellen in zijn leveringsprogramma hebben. De Audi e-tron is daarvan de eerste. In 2019 is het de beurt aan de e-tron Sportback en daarna volgt een aantal elektrische Avant- en Sportback-modellen. De e-tron GT debuteert in 2020 en zal begin 2021 aan de eerste klanten worden geleverd.

Lees ook

Audi e-tron onthuld do, 20 september
Gaan en staan waar u wilt en een nieuwe vorm van mobiliteit. Met de 100% elektrisch Audi e-tron is dat heel vanzelfsprekend. Of u nu door de stad rijdt of met vrienden onderweg bent naar de zeilboot, de Audi e-tron is er geschikt voor. De eerste fully electric Audi is niet alleen sportief, maar ook net zo veelzijdig inzetbaar als een auto met brandstofmotor. De twee elektromotoren en elektrische vierwielaandrijving van de Audi e-tron zorgen voor opmerkelijke prestaties en goede rijeigenschappen. De Audi e-tron wordt geproduceerd in de CO2-neutrale Audi-fabriek in Brussel. De eerste leveringen in Europa staan voor begin 2019 gepland. De richtprijs voor de Audi e-tron in Nederland bedraagt € 84.100.
Audi e-tron reservering wo, 07 februari
Een volledig elektrisch productiemodel van Audi is binnenkort geen toekomstmuziek meer, maar werkelijkheid. De Audi e-tron quattro concept debuteerde in 2015 op de IAA-autoshow in Frankfurt. Het is een concrete vooruitblik op een volledig elektrische sportieve SUV uit het hogere segment. Een treffend bewijs dat Audi alternatieve aandrijving fraai verpakt in een sportief en modern design. Vanaf eind 2018 staat de Audi e-tron – die CO2-neutraal geproduceerd gaat worden in Audi’s fabriek in Brussel – in Nederland. Begin 2019 wordt hij in ons land leverbaar, maar u kunt bij Ames Audi Centrum alvast een voor reservering maken zodat wij uw nieuwe e-tron direct kunnen bestellen zodra het landelijke reserveringssysteem wordt vrijgegeven.