Triotest: Audi e-tron - Jaguar I-PACE - Tesla model S

De autojournalisten van Autoweek zagen door de entree van de Audi e-tron in de elektrische markt reden om een triotest te doen om te ervaren hoe de e-tron zich onderscheidt in dit segment. Dit doen ze door de auto te vergelijken met de Tesla model S en de Jaguar I-PACE. De journalisten van Autoweek testen de auto's op punten als actieradius, acceleratie, comfort, techniek en nog meer.

Hieronder de geteste auto's

Audi e-tron

 

Kosten testauto € 113.629
Motor  2 elektromotoren   408 pk 
Max koppel  664 Nm
Actieradius  330 km
Bagageruimte  660 - 1725 l
Snelladen  tot 150 kW
Vanaf prijs  € 84.100
0-100 km/h  5,9 s
Topsnelheid  200 km/h
Laadvermogen  665 kg

Jaguar I-pace

 

Kosten testauto  € 103.863
Motor  2 elektromotoren   400 pk
Max koppel  696 Nm
Actieradius  330 km
Bagageruimte  656 - 1453 l
Snelladen  tot 100 kW
Vanaf prijs  € 80.810
0-100 km/h  4,6 s
Topsnelheid  200 km/h
Laadvermogen  537 kg

Tesla model S

 

Kosten testauto  € 107.020
Motor  2 elektromotoren   490 pk 
Max koppel  660 Nm
Actieradius  440 km
Bagageruimte  745 - 1645 kg
Snelladen  tot 120 kW
Vanaf prijs  € 90.000
0-100 km/h  4,4 s
Topsnelheid  250 km/h
Laadvermogen  420 kg

Plek 1 : Audi e-tron 55 Quattro

De eerste volledig elektrische Audi is eindelijk een feit, na zoveel teasers en media-aandacht is het eindelijk gelukt voor Audi. Voorsprong door techniek als slogan is volledig terug te zien in de auto. De journalisten van Autoweek zijn erg enthousiast over het aanzien van de e-tron en alle snufjes die binnenin te zien zijn. De journalisten hebben met elke auto een gelijkwaardig traject gereden, vlot met het verkeer mee maar zonder gekkigheid. De e-tron haalt dan ongeveer 330 kilometer. Wel onderscheidt de e-tron zich met snelladen, dit kan namelijk tot wel 150 kW. Op gebied van laadpunten is er desondanks werk aan de winkel vergeleken met het Superchargers netwerk van Tesla. Wel is de bouw van het Ionity-netwerk gestart in samenwerking met merken als Ford en BMW om hier mee te kunnen concurreren. Laden op wisselstroom in 3 fasen is ook mogelijk tot 22 kW, iets wat ontbreekt bij de Jaguar I-pace. ''Audi heeft de keuze gemaakt om vooral in te zetten op comfort en dat pakt erg goed uit.''

Tips en tops van Autoweek:

Tops Tips
De beste zit met veel ruimte voor benen en hoofd.  Actieradius kleiner dan de Tesla.
Op grafisch gebied loopt de e-tron erg uit.  Charging netwerk nog niet zo sterk als Tesla maar wel in de maak.
De mate van regeneratie wordt bepaalt met flippers achter het stuur.   Loopt qua prestaties iets achter, maar dit is logisch als SUV model   vergeleken met een sedan.
Met afstand de meest degelijke auto van binnen.  Veel opties mogelijk waardoor de prijs kan oplopen.
Erg comfortabel en geraffineerd rijden.  
Supersnel laden mogelijk  
De e-tron kan veel zelf als het gaat om veiligheid.  
Veel bagageruimte.  
De auto overtuigt het meest voor een ton.  

 

Bekijk Audi e-tron

Plek 2: Tesla Model S

Tesla staat bekent voor haar elektrische auto's en dat is te merken bij het testen van Autoweek. Tesla die al een aantal jaren de elektrische autobranche voor zichzelf had is met haar Superchargers netwerk en actieradius veel verder dan de andere merken. Ook de prestaties en de souplesse van de aandrijflijn zijn optimaal. De plek 2 is dan vooral te danken aan een karig interieur, comfort en een nog magere optielijst.

Plek 3: Jaguar I-PACE

En tot slot de hekkensluiter, ondanks dat Jaguar de eerste concurrent was voor de Tesla model S gaat dat ten koste van een aantal dingen. Allereerst springt de Jaguar I-PACE eruit op gebieden van prestaties en rijcomfort. Echter gaat dit gepaard met een stevige prijs, minder ruimte, minder interieur en een beperkte actieradius zonder 3 fasen laden. 

Conclusie Autoweek Triotest 

Zowel de e-tron, de Tesla model S en de I-PACE zijn fantastische elektrische voertuigen in hun segment. De Audi e-tron overtuigt het meest voor zijn prijs en ontvangt 34 punten van Autoweek, gevolgd door de Tesla model S met 33,5 punten en tot slot de Jaguar I-Pace met 31,5 punten.

 

Bekijk Audi e-tron

 

 

 

 

 

 

 

Bron: Autoweek.nl

Lees ook

Audi e-tron Technology Demonstrator op legendarische ‘Streif’ wo, 27 maart
Eind januari stuurde Audi zijn eerste volledig elektrische SUV naar de hellingen waar ’s werelds beste skiërs de strijd met elkaar aanbinden tijdens de Hahnenkamm Rennen. De speciaal uitgeruste Audi e-tron beklom de ‘Mausefalle’ op de legendarische ‘Streif’. Dit gedeelte is, met een hellingspercentage van 85%, het steilste deel van de spectaculaire afdaling.
Werner Budding presenteert de Audi e-tron wo, 20 maart
Autojournalist Werner Budding heeft bij Ames Audi Centrum een kijkje genomen bij de nieuwe, volledig elektrisch aangedreven SUV van Audi: de e-tron. De e-tron kent veel nieuwe technologische innovaties die Werner Budding onder de aandacht brengt.