Triotest: Audi e-tron - Jaguar I-PACE - Tesla model S
De autojournalisten van Autoweek zagen door de entree van de Audi e-tron in de elektrische markt reden om een triotest te doen om te ervaren hoe de e-tron zich onderscheidt in dit segment. Dit doen ze door de auto te vergelijken met de Tesla model S en de Jaguar I-PACE. De journalisten van Autoweek testen de auto's op punten als actieradius, acceleratie, comfort, techniek en nog meer.
Hieronder de geteste auto's
Audi e-tron
Kosten testauto | € 113.629 |
Motor | 2 elektromotoren 408 pk |
Max koppel | 664 Nm |
Actieradius | 330 km |
Bagageruimte | 660 - 1725 l |
Snelladen | tot 150 kW |
Vanaf prijs | € 84.100 |
0-100 km/h | 5,9 s |
Topsnelheid | 200 km/h |
Laadvermogen | 665 kg |
Jaguar I-pace
Kosten testauto | € 103.863 |
Motor | 2 elektromotoren 400 pk |
Max koppel | 696 Nm |
Actieradius | 330 km |
Bagageruimte | 656 - 1453 l |
Snelladen | tot 100 kW |
Vanaf prijs | € 80.810 |
0-100 km/h | 4,6 s |
Topsnelheid | 200 km/h |
Laadvermogen | 537 kg |
Tesla model S
Kosten testauto | € 107.020 |
Motor | 2 elektromotoren 490 pk |
Max koppel | 660 Nm |
Actieradius | 440 km |
Bagageruimte | 745 - 1645 kg |
Snelladen | tot 120 kW |
Vanaf prijs | € 90.000 |
0-100 km/h | 4,4 s |
Topsnelheid | 250 km/h |
Laadvermogen | 420 kg |
Plek 1 : Audi e-tron 55 Quattro
De eerste volledig elektrische Audi is eindelijk een feit, na zoveel teasers en media-aandacht is het eindelijk gelukt voor Audi. Voorsprong door techniek als slogan is volledig terug te zien in de auto. De journalisten van Autoweek zijn erg enthousiast over het aanzien van de e-tron en alle snufjes die binnenin te zien zijn. De journalisten hebben met elke auto een gelijkwaardig traject gereden, vlot met het verkeer mee maar zonder gekkigheid. De e-tron haalt dan ongeveer 330 kilometer. Wel onderscheidt de e-tron zich met snelladen, dit kan namelijk tot wel 150 kW. Op gebied van laadpunten is er desondanks werk aan de winkel vergeleken met het Superchargers netwerk van Tesla. Wel is de bouw van het Ionity-netwerk gestart in samenwerking met merken als Ford en BMW om hier mee te kunnen concurreren. Laden op wisselstroom in 3 fasen is ook mogelijk tot 22 kW, iets wat ontbreekt bij de Jaguar I-pace. ''Audi heeft de keuze gemaakt om vooral in te zetten op comfort en dat pakt erg goed uit.''
Tips en tops van Autoweek:
Tops | Tips |
De beste zit met veel ruimte voor benen en hoofd. | Actieradius kleiner dan de Tesla. |
Op grafisch gebied loopt de e-tron erg uit. | Charging netwerk nog niet zo sterk als Tesla maar wel in de maak. |
De mate van regeneratie wordt bepaalt met flippers achter het stuur. | Loopt qua prestaties iets achter, maar dit is logisch als SUV model vergeleken met een sedan. |
Met afstand de meest degelijke auto van binnen. | Veel opties mogelijk waardoor de prijs kan oplopen. |
Erg comfortabel en geraffineerd rijden. | |
Supersnel laden mogelijk | |
De e-tron kan veel zelf als het gaat om veiligheid. | |
Veel bagageruimte. | |
De auto overtuigt het meest voor een ton. |
Plek 2: Tesla Model S
Tesla staat bekent voor haar elektrische auto's en dat is te merken bij het testen van Autoweek. Tesla die al een aantal jaren de elektrische autobranche voor zichzelf had is met haar Superchargers netwerk en actieradius veel verder dan de andere merken. Ook de prestaties en de souplesse van de aandrijflijn zijn optimaal. De plek 2 is dan vooral te danken aan een karig interieur, comfort en een nog magere optielijst.
Plek 3: Jaguar I-PACE
En tot slot de hekkensluiter, ondanks dat Jaguar de eerste concurrent was voor de Tesla model S gaat dat ten koste van een aantal dingen. Allereerst springt de Jaguar I-PACE eruit op gebieden van prestaties en rijcomfort. Echter gaat dit gepaard met een stevige prijs, minder ruimte, minder interieur en een beperkte actieradius zonder 3 fasen laden.
Conclusie Autoweek Triotest
Zowel de e-tron, de Tesla model S en de I-PACE zijn fantastische elektrische voertuigen in hun segment. De Audi e-tron overtuigt het meest voor zijn prijs en ontvangt 34 punten van Autoweek, gevolgd door de Tesla model S met 33,5 punten en tot slot de Jaguar I-Pace met 31,5 punten.
Bron: Autoweek.nl