Audi en Hyundai plannen samenwerking voor brandstofceltechnologie


Audi en Hyundai zetten samen vaart achter de ontwikkeling van brandstofceltechnologie. De bedrijven zijn van plan om patenten uit te wisselen en elkaar toegang te geven tot niet-concurrentiegevoelige componenten. Het doel van de samenwerking is om brandstofceltechnologie sneller en (kosten)efficiënter productierijp te maken. Ook streven de twee partners naar een verdere samenwerking bij de ontwikkeling van deze duurzame technologie.

Brandstofceltechnologie

Door de grote actieradius en de korte tijd die nodig is voor het tanken, is brandstofceltechnologie een interessant alternatief voor elektrische aandrijving met batterijen. Dit geldt vooral voor grote modellen waarbij de gewichtsvoordelen van brandstofceltechnologie zich ook vertalen in pluspunten voor het ontwerp. Naast de verdere ontwikkeling van de technologie zelf, zijn ook de duurzame productie van waterstof en de opzet van een dekkende infrastructuur sleutelfactoren voor het succes van auto’s met brandstofceltechnologie.

Sportieve SUV: Audi’s eerste model met brandstofcel

Binnen de Volkswagen Group is Audi verantwoordelijk voor de ontwikkeling van brandstofceltechnologie. Momenteel werkt Audi aan de zesde generatie in het Fuel Cell Competence Center in Neckarsulm. Aan het begin van het komende decennium introduceert Audi zijn eerste brandstofcelmodel: een grote, sportieve SUV die in beperkte aantallen wordt geproduceerd. De SUV combineert topklasse-comfort met een zeer ruime actieradius. De samenwerking met Hyundai is echter al gericht op een volgende ontwikkelingsfase. Daarmee kan een bredere markt worden bediend.

Een toekomsttechnologie met historie
Audi werkt al bijna 20 jaar aan brandstofceltechnologie. Het eerste testvoertuig was de A2H2 uit 2004, gevolgd door de Q5 HFC in 2008. Bij de A7 Sportback h-tron quattro deed de aanduiding ‘h-tron’ voor modellen met brandstofcel zijn intrede (h staat voor hydrogen – waterstof). Het meest recente studiemodel is de h-tron concept uit 2016.

Lees ook

Audi e-tron GT concept do, 29 november
De Audi e-tron GT komt in 2020 op de markt, na de recent geïntroduceerde Audi e-tron SUV en de Audi e-tron Sportback, die voor volgend jaar op de agenda staat. Zoals een echte Gran Turismo betaamd, is het model laag en breed, met een lange wielbasis. De e-tron GT meet 4,96 meter in de lengte, 1,96 meter in de breedte en 1,38 meter in de hoogte. Zijn carrosserie is opgetrokken uit koolstofvezel, aluminium en staal.
Audi e-tron onthuld do, 20 september
Gaan en staan waar u wilt en een nieuwe vorm van mobiliteit. Met de 100% elektrisch Audi e-tron is dat heel vanzelfsprekend. Of u nu door de stad rijdt of met vrienden onderweg bent naar de zeilboot, de Audi e-tron is er geschikt voor. De eerste fully electric Audi is niet alleen sportief, maar ook net zo veelzijdig inzetbaar als een auto met brandstofmotor. De twee elektromotoren en elektrische vierwielaandrijving van de Audi e-tron zorgen voor opmerkelijke prestaties en goede rijeigenschappen. De Audi e-tron wordt geproduceerd in de CO2-neutrale Audi-fabriek in Brussel. De eerste leveringen in Europa staan voor begin 2019 gepland. De richtprijs voor de Audi e-tron in Nederland bedraagt € 84.100.