Innovatieve verbeteringen die de rijdynamiek van de Audi S3 verder optimaliseren

De facelift van de Audi A3 komt steeds dichter bij, en hetzelfde geldt voor zijn sportievere varianten, de S3 en RS 3. Van de S3 zijn er al heel wat specificaties en foto's vrijgegeven in vergelijking met de RS 3. Er is namelijk veel veranderd aan de nieuwe S3, zoals nieuwe voor- en achterlichten, en de rijdynamiek is volledig verbeterd.

Verbeterde motorprestaties

De nieuwe Audi S3 is nog steeds voorzien van dezelfde motor, maar nu met meer pk's. De 2.0 TFSI viercilinder genereert nu 333 pk (245 kW) en dat is 23 pk en 20 Nm meer dan zijn voorganger. Dit leidt tot een toegenomen trekkracht en een nog snellere acceleratie voor de S3. De S3 sprint in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

De 2.0 TFSI bouwt zijn vermogen nu nog vlotter op dan voorheen. De turbo behoudt een constant toerental bij zowel constante snelheden als bij lage tot matige acceleratie onder deellast. De respons van de motor is aanzienlijk verbeterd, vooral opvallend wanneer de dynamic mode of de nieuwe dynamic plus modus is geactiveerd. 

 

 

Nieuwe drive select mode en verdeling van de koppel

De Audi RS 3 is niet langer de enige die is voorzien van een torque splitter, maar nu ook de vernieuwde S3. Met behulp van de torque splitter wordt er zoveel mogelijk koppel naar de achteras verplaatst. In bochten wordt het koppel verplaatst naar het achterwiel aan de buitenkant van de bocht. De auto neigt naar overstuur en het ESC staat automatisch in 'sport mode'. Het ESC grijpt minder in waardoor de bestuurder meer controle en vrijheid heeft tijdens het rijden, wat resulteert in een intense rijbeleving. Bovendien reageert de motor en transmissie anders in 'dynamic plus'. Het stationaire toerental wordt verhoogd met 200 tpm in vergelijking met 'dynamic', waardoor de auto vanuit stilstand nog sneller weg trekt. 

Verbeterde stuureigenschappen

De nieuwe Audi S3 beschikt over een verbeterde vooras voor een nog sportiever rijgedrag. Dankzij de nieuwe scharnierlager in de McPherson-veerpoten, vertoont de auto nu een groter negatief camber. Daarnaast is de wielvlucht van de nieuwe S3 meer dan verdubbeld in vergelijking met zijn voorganger. Hierdoor reageert de auto nog sneller op stuurbewegingen en kan hij moeiteloos door de bochten manoeuvreren, omdat hij nu beschikt over aanzienlijk meer grip. Bovendien dragen de stijvere draagarmen ook hun bijdrage aan de verbeterde rijeigenschappen. 

De nieuwe S3 is standaard uitgerust met progressive steering, waarbij de overbrenging wordt aangepast op basis van de stuurhoek. Dit betekent dat de stuuracties directer worden als het stuur verder wordt ingedraaid. Hoe verder het stuur wordt gedraaid, des te directer de stuuracties. De stuurkarakteristieken zijn aangepast om een betere terugkoppeling te bieden. Vooral in de rechtuitstand wordt de besturing nu duidelijker gecentreerd wat resulteert in een verbeterde stuurprecisie en verhoogde feedback. 

 

Meer snelheid en stabiliteit 

De nieuwe S3 versnelt nu nog sneller vanuit stilstand, dankzij de capaciteit om hogere krachten te kunnen verwerken. Bovendien zijn de schakelmomenten gehalveerd onder vollast, terwijl de motor meer toeren maakt onder deellast wanneer de transmissie in 'D' staat. De reactiesnelheid van de aandrijflijn is hierdoor nog verder verbeterd. 

Ook zijn er twee nieuwe 19 inch velgen met 235/35 banden van Falken toegevoegd aan de specificatielijst. Deze high-performance banden bieden enorm veel grip, stuurprecisie en stabiliteit voor. Met de grip van de banden komt de auto sneller tot stilstand en gaat hij sneller van zijn plaats. Daarnaast staan de banden garant voor een perfecte wegligging ongeacht de snelheid en zorgen dus voor optimale rijeigenschappen. 

Optimalisatie van rijeigenschappen en ervaring 

Mede door de verbeterde rijeigenschappen kunnen de remmen zwaarder worden belast. De nieuwe Audi S3 is uitgerust met grotere geventileerde remschijven, remklauwen met dubbele cilinders en grotere remblokken. De remmen zijn krachtiger in vergelijking met het vorige model, waardoor de auto sneller tot stilstand komt. 

Alle controlesystemen voor het onderstel zijn specifiek afgestemd op de dynamische stuur- en rijeigenschappen van de auto. Het ESC staat voor Electronic Stability Control en het heeft controle over de koppelverdeling op de vier wielen. In een snel genomen bocht remt het systeem de binnenste wielen licht af. Dit systeem is doorontwikkeld voor optimale prestatie, waardoor de nieuwe S3 scherper een bocht in stuurt en nauwkeuriger de stuurhoek volgt. Het ESC kan worden ingesteld in verschillende standen, en Audi heeft speciale aandacht besteed aan de sportstand. De sportmodus van het ESC is geoptimaliseerd voor maximale dynamiek en werkt nauw samen met de motor, transmissie en torque splitter. 

 

 

 

Audi RS 6 Avant performance en RS 7 Sportback performance ma, 05 december
De nieuwe Audi RS 6 Avant performance en RS 7 Sportback performance zijn krachtiger en sneller dan alle versies van de RS 6 en RS 7 tot nu toe. De performance-versies onderscheiden zich met nog meer power en extra’s die het uiterlijk van de modellen verder aanscherpen. De krachtige 4,0-liter V8-biturbo TFSI-motor is nu goed voor 463 kW/630 pk en een maximumkoppel van 850 Nm. De RS 6 Avant performance en de RS 7 Sportback performance zijn per direct te bestellen.
Audi RS4 Avant in onze showroom di, 23 januari
In 4,1 seconde naar 100 km/u, 19 geluidsprekers en een 12,3 inch LCD-scherm. Het vormt slechts een kleine greep uit de vele features van de Audi RS4 Avant. Deze stationwagen met 450pk is een bijzondere verschijning in de autowereld en valt nu te bewonderen in de showroom van Ames Audi Centrum. In 1999 kwam de eerste generatie van de RS4 op de markt als opvolger van de RS4. 18 jaar later is de vierde generatie RS4 gepresenteerd op de IAA in Frankfurt die dus vanaf nu te aanschouwen is in de showroom van Ames Audi Centrum in Dordrecht.