Eerste toelating: 08-02-1996

 Kenteken: NL-ZV-21

 Bouwjaar: 1996 

Over de Opel Astra Tailgate X

De Astra F kwam in september 1991 op de Nederlandse en Belgische markt. De Astra verving de Kadett. Aangezien GM eenduidige namen voor Engelse en Europese modellen wou, is ervoor gekozen om de naam Astra vanuit Engeland over te laten waaien. De laatste Astra F verliet in 1998 in Nederland de showroom. In die zeven jaar wist Opel er wereldwijd 4,3 miljoen te verkopen[1] (de Astra Classic niet inbegrepen). De Astra-telling begint bij de F en niet zoals alle nieuwe modellen gewoon bij de A omdat zijn voorloper de Opel Kadett stopte bij de telling E. De auto werd uiteindelijk tot 2002 gebouwd in Gliwice, Polen, in Midden- en Oost-Europa is dit model onder de naam 'Opel Astra Classic' verkocht, naast het nieuwere model. Andere GM-fabrieken stopten in 1997 de productie. De Astra F staat op het GM-T Platform, net als zijn voorganger. De laatste Kadett en eerste Astra verschilden technisch maar weinig.

In de Astra F bracht Opel een aantal bestaande technieken die tot dan toe vooral in de hogere klassen te vinden waren, naar de compacte klasse. Zo is de Astra Cool in 1993 een van de eersten in z'n klasse met airconditioning aan boord. Nieuw is ook de informatiedisplay in de middenconsole. In de basisversie (DID, Dual Info Display) laat deze display datum en tijd zien en is het tevens de display voor de fabrieksradio, wat diefstal van de radio onaantrekkelijk maakt. Op de iets uitgebreidere TID (Triple Info Display) is daarnaast ook de buitentemperatuur zichtbaar, die tevens begint te knipperen bij temperaturen onder de 3 graden Celsius, als waarschuwing tegen mogelijke gladheid. De meest uitgebreide versie (MID, Multi Info Display) is alleen bij de GSi standaard. Op andere uitvoeringen is deze tegen meerprijs leverbaar. Het systeem bevat een boordcomputer en een checkcontrol. De boordcomputer geeft inzicht in zaken als huidig verbruik, rijbereik, gemiddelde snelheid, gemiddeld verbruik en nog meer ritinformatie. De checkcontrol controleert door middel van sensoren en controlesystemen een aantal cruciale punten. Oliepeil, koelvloeistofniveau, werking van dimlicht voor en dimlichten en remlichten achter, remvoeringdikte en ruitensproeiervloeistofniveau worden door het systeem in de gaten gehouden.

In 1995 krijgt de Astra een facelift, waarbij de wagen wordt voorzien van een nieuwe grille, koplampen met een schuiner aflopende hoek, standaard witte knipperlichten, standaard een plaat op de kofferbakdeksel tussen de achterlichten (beide waren voor de facelift alleen geleverd op de GSi), donkere achterlichten, stootstrips, nieuwe zijspiegels en nieuwe bumpers. Het interieur ondergaat een vernieuwing en is vanaf dan alleen leverbaar met de basiskleur zwart.
Ook de GSi-uitvoering ondergaat een facelift. Liefhebbers moeten het vanaf 1994 stellen zonder spoilers, bredere bumpers en luchthappers in de motorkap. Optisch is de GSi slechts nog te onderscheiden door de badge op de stootstrippen aan de zijkanten. Ook moet de GSi z'n 150 pk sterke twee liter 16v krachtbron halverwege 1995 inruilen tegen de nieuwe generatie Ecotecmotor met dezelfde inhoud, maar 14 pk minder. Ook de vijfdeurshatchback en de station zijn vanaf dat moment als GSi te bestellen. Dit betreft dan voornamelijk een motorische upgrade met ander onderstel.

Meer lezen

Classic Cars met een bijzonder verhaal

Uniek boek over Ames Classic Cars

Ames viert dit jaar het 75 jaar Volkswagen dealerschap. Door de door jaren heen hebben wij talrijke unieke Classic Cars verzameld; de modellen waar Ames het succes aan te danken heeft. Speciaal voor dit jubileum zijn deze auto's gebundeld in een boek. Een historisch overzicht van prachtige klassiekers met elk een bijzonder verhaal. Dit Ames Classic Car boek is te bestellen voor € 29,95. Het ideale cadeau voor je (groot)vader!

 

Bestel uw boek