Eerste toelating: 02-10-1959 |
Kenteken: RV-55-31 |
Bouwjaar: 1959 |
Over de Volkswagen T1
Transporter is de eerste bestelwagen van Volkswagen, die intern bekendstaat als Typ 2 (de Volkswagen Kever heette intern Typ 1). De Typ 2 is het tweede model dat door Volkswagen geproduceerd werd; eerder werd alleen de Volkswagen Kever geproduceerd. De productie begon in 1950. Het model kan worden beschouwd als de voorloper van busjes voor personen- en goederenvervoer. Onder de (in de volksmond) naam Volkswagen T1 zijn inmiddels 6 typen Transporters op de markt gebracht, van T1 tot T6.
Het idee voor de T1 is afkomstig van de Nederlandse Volkswagen-importeur Ben Pon. Toen hij op 23 april 1947 bij de Volkswagenfabriek in Wolfsburg op bezoek was zag hij daar een transportwagen op een Volkswagen Kever bodemplaat, die werd gebruikt voor intern transport. Met deze Plattenwagen als uitgangspunt schetste hij een busje. In 1948 besloot Heinrich Nordhoff dat Volkswagen de schets zou uitwerken. Al snel bleek dat de bodemplaat van de Kever te zwak was om een vol beladen bestelwagen te dragen. In plaats daarvan kwam een ladderchassis met een zelfdragende carrosserie.
Het allereerste Type 2-model (T1), met de voorruit met een metalen spijltje in het midden, de ‘spijlbus’ of de Microbus / Transporter, werd geproduceerd tussen 8 maart 1950 en het eind van 1967.
De eerste versies van de T1 (Transporter 1ste generatie) werd T1a genoemd. T1b betrof een wagen met een iets langere daklijn boven het voorraam en een kleinere motorruimte. Vanaf modeljaar 1963 werden de wagens aangeduid als T1c; de achterdeur was breder uitgevoerd.
Daarnaast werden in datzelfde jaar de scharnierende laaddeuren aan de zijkant vervangen door een schuifdeur. De introductie van wat aanvankelijk een zwaar transport Transporter werd genoemd – hij kon 1000 kg vracht vervoeren in plaats van 750 – bleek dermate succesvol dat deze uitvoering de standaard-Transporter werd. In 1967 kwam een eind aan de Duitse productie van de 'spijltjesbus'. Dat jaar werd de tweede generatie T2 geïntroduceerd.
Ruim 65 jaar later is de zesde generatie Transporter op de markt gebracht. De nieuwe Transporter is uitgeroepen tot International Van of the Year 2016 en wordt geroemd om zijn verbeterde rijeigenschappen, efficiëntie en verfijnde afwerking.
De Volkswagen T1 van Ames is in 1959 geleverd als brandweerauto aan Scheepswerf De Biesbosch en is begin jaren 80 weer in ons bezit gekomen.
Na een eerste restauratie om hem in originele staat te brengen (als gesloten bestelwagen), heeft de Ames directie in 2014 besloten de T1 opnieuw te restaureren om hem weer volledig in nieuwstaat te brengen.
Bekijk het certificaat
De T1 in gebruik bij de bedrijfsbrandweer van Scheepswerf de Biesbosch omstreeks 1970.
De T1 na de eerste renovatie in de showroom van Ames Autobedrijf in Dordrecht, overgespoten in de kleur grijs.
Volkswagen icoon in een elektrisch jasje
Toen wij de ID. Buzz binnenkregen gingen wijdirect op pad met de ID. Buzz, ID. Buzz Cargo en onze Volkswagen T1. De innovatieve ID. Buzz bezit immers duidelijke kenmerken van de Volkswagen bus waar het allemaal mee begon. Daarom hebben wij voor deze speciale gelegenheid jong en oud samengebracht.
Ook in miniatuur
Wij hebben onze Classic Cars nu ook helemaal op maat na laten maken in miniatuur formaat. Bekijk ook al onze miniatuur Classic Cars.
Classic Cars met een bijzonder verhaal
Uniek boek over Ames Classic Cars
Ames viert dit jaar het 75 jaar Volkswagen dealerschap. Door de door jaren heen hebben wij talrijke unieke Classic Cars verzameld; de modellen waar Ames het succes aan te danken heeft. Speciaal voor dit jubileum zijn deze auto's gebundeld in een boek. Een historisch overzicht van prachtige klassiekers met elk een bijzonder verhaal. Dit Ames Classic Car boek is te bestellen voor € 29,95. Het ideale cadeau voor je (groot)vader!