SEAT en CUPRA modellen van de toekomst
SEAT heeft zijn toekomstplannen gepresenteerd: tot 2020 introduceert SEAT iedere zes maanden een nieuw model. In navolging van de SEAT Tarraco en CUPRA Ateca verscheen de compleet nieuwe SEAT Leon eind 2019. Daarnaast toont SEAT haar kijk op de mobiliteit van de toekomst met de elektrische SEAT Minimó en de CUPRA Formentor. Laatstgenoemde is een plug-in hybride studiemodel die het midden houdt tussen een sportwagen en een SUV. De CUPRA Formentor is nu bestelbaar vanaf € 62.300.
Op deze pagina vindt u een overzicht van concept cars en toekomstige SEAT én CUPRA modellen die de komende jaren geïntroduceerd zullen worden. Ook verzamelen wij nieuws over de elektrificering binnen SEAT en ander nieuws met betrekking tot de toekomst van het automerk SEAT.
Toekomstige modellen
SEAT komt in 2025 met elektrische Stadsauto
SEAT S.A. introduceert in 2025 een compleet nieuwe elektrische stadsauto. Met dit nieuwe model debuteert het merk in het segment van auto’s tussen de 20.000-25.000 euro. Met deze nieuwe auto maakt de onderneming elektromobiliteit voor een brede groep consumenten bereikbaar en voldoet de Spaanse autofabrikant aan de doelstellingen voor de Green Deal.
CUPRA el-Born: elektrische gamechanger
CUPRA onthult een model dat de perceptie van elektrisch aangedreven auto’s gaat veranderen. Sinds zijn introductie op de Autosalon van Genève in 2019 heeft de el-Born Concept lof geoogst met zijn moderne looks en persoonlijkheid. Sindsdien is het model verder geëvolueerd, en kreeg het een nadrukkelijk sportief karakter en een nog grotere visuele impact. Het resultaat is de geboorte van de eerste volledig elektrische auto van CUPRA: de CUPRA el-Born.
SEAT investeert in de toekomst en CUPRA
SEAT gaat tot en met 2025 vijf miljard euro investeren in de elektrificatie van het modelprogramma en in de productiefaciliteiten in Martorell en Barcelona. Met deze investeringen versnelt SEAT de ontwikkeling van nieuwe modellen en geeft de onderneming gas op het nieuwe merk CUPRA.
“Met dit investeringsplan leggen we de basis voor onze toekomst, en maken we onze onderneming nog sterker, innovatiever en duurzamer,” verklaart SEAT President Carsten Isensee. “Vanaf 2025 willen we in onze fabriek in Martorell zelf ook elektrische auto’s gaan produceren, op het moment dat de markt voor elektrische auto’s groter is geworden.”
Eén onderneming, twee merken
SEAT wordt nóg nadrukkelijker een onderneming met twee duidelijk omlijnde merken in de gelederen: SEAT en CUPRA. In die opzet biedt SEAT de volumebasis voor CUPRA om te groeien op het gebied van productie, R&D en HR, terwijl CUPRA aan SEAT de mogelijkheid gunt om het zwaartepunt te verleggen naar meer uitgesproken modellen met een hogere positionering.
SEAT begint met de bouw van een baanbrekend, uniek acculaboratorium in Spanje
SEAT blijft grote stappen zetten op het gebied van elektrificatie. Met dit doel voor ogen is het bedrijf begonnen met de bouw van het toekomstige Test Centre Energy (TCE), het nieuwe laboratorium voor auto-accu's dat in de SEAT-fabriek in Martorell zal worden gevestigd. Met het laboratorium is een investering van meer dan 7 miljoen euro gemoeid. In het nieuwe centrum zullen verschillende energiesystemen voor elektrische en hybride modellen worden ontwikkeld en getest. Met een testcapaciteit van maximaal 1,3 megawatt wordt deze testfaciliteit een uniek, baanbrekend laboratorium voor accu's. De bouw van het TCE is opgenomen in het onlangs door het bedrijf aangekondigde investeringsplan ter hoogte van 5 miljard euro.
Zo ziet SEAT de stad van de toekomst
4 slimmigheidjes zodat u ook in de toekomst prettig in de stad woont
De grote hoeveelheid auto’s en andere voertuigen in binnensteden begint een probleem te worden. SEAT is één van de automerken die de stad leefbaar willen houden. En dus bedacht het automerk allerlei slimmigheidjes die dit moeten bewerkstelligen. We zetten er vier op een rij, waaronder een autoportier die met u communiceert.
1. 'Watch out'!
SEAT waarschuwt voor fietsers als u uit de auto wilt stappen en op het punt staat het portier open te zwaaien. Zit er een fietser in uw dode hoek, dan zegt het pratende portier: ‘Watch out! A cyclist is coming.’ Dit is met name in de binnenstad van drukke steden handig. Het systeem is binnen niet al te lange tijd leverbaar.
2. Slimme navigatie
De navigatie van Waze in SEAT-modellen gaat een stap verder. Hij informeert u over de oorzaak van de drukte, bijvoorbeeld vanwege een belangrijke voetbalwedstrijd of een drukbezocht concert. Vervolgens bepaalt uzelf of u daarvoor wilt omrijden of niet.
Voorwaarde is dat steden verkeersdata aan Waze beschikbaar stellen. De navigatie leert hiervan (KI, kunstmatige intelligentie) en kan drukte voorspellen als een artiest nog een keer optreedt. Het is zelfs mogelijk punten te verdienen als u besluit om te rijden en hiermee het fileleed helpt te verminderen.
3. Glazen bol
Maximale veiligheid, ook in de stad. Met dit doel voor ogen ontwikkelde SEAT de Cristobal. Klinkt als een glazen bol, maar is de voornaam van Christoffel Columbus in het Spaans. Toch werkt de Cristobal als een soort glazen bol. De SEAT Ateca is namelijk uitgerust met 5G-technologie. Hiermee kan de Cristobal contact maken met bijvoorbeeld voetgangers die oversteken op een verderop gelegen zebrapad dat u nog niet ziet. Op die manier kunt u alvast alert zijn op wat komen gaat. ‘Het pratende portier’ onder punt 1 is ook een resultaat van deze 5G-technologie.
4. Mentor app
SEAT heeft ook de app Mentor ontwikkeld. Met de app kan de eigenaar van de auto een maximum snelheid instellen zodat de bestuurder die de auto geleend heeft beperkt is in zijn of haar rijgedrag wat de veiligheid ten goede komt. Lager dan 80 km/uur instellen is niet mogelijk, want dit zou op de snelweg voor gevaar kunnen zorgen. Verder kan de eigenaar van de auto een alcoholslot instellen en zijn SEAT op de meter nauwkeurig volgen. Hierdoor dalen de tarieven van een huurauto als de verhuurder weet dat de gebruiker geen gevaarlijk rijgedrag vertoont en de auto als het ware kan volgen.