Beste bedrijfsresultaat ooit voor SEAT

 

SEAT heeft in 2017 het beste bedrijfsresultaat in de geschiedenis van het bedrijf gerealiseerd. De winst voor belastingen steeg met 24,8 procent tot € 191 miljoen. Volgens cijfers van de Volkswagen Groep heeft SEAT 2017 afgesloten met een omzet van € 9,892 miljard, een plus van 11,2 procent ten opzichte van 2016.

 

De verkoopgroei van SEAT heeft zowel het bedrijfsresultaat als de totale inkomsten verbeterd. In totaal leverde SEAT afgelopen jaar 486.400 auto’s af, 14,6 procent meer dan in 2016 en het beste resultaat sinds 2001. Hiermee behoort SEAT tot de snelst groeiende merken in Europa. SEAT CEO Luca de Meo: “Iedereen bij SEAT mag trots zijn op deze resultaten. In 2017 groeiden onze verkopen en omzet en dat vertaalt zich in een solide toename van de winst voor belastingen. We zijn verheugd met de beste resultaten in de historie van ons bedrijf en daarbij zetten we in op verdere groei.” 

Modellenoffensief

SEAT zette zijn grootste modellenoffensief ooit in 2017 door met de facelift van de Leon en de lancering van de 5e generatie Ibiza en met de Arona. De Ateca was een belangrijke motor achter de verkooptoename. Mede door de SUV realiseerde SEAT in 2017 recordverkopen in onder meer Duitsland, Groot-Brittannië, Oostenrijk en Zwitserland. In het eerste volledige verkoopjaar werden er in totaal 78.700 Ateca’s verkocht. Bovendien houdt SEAT het momentum vast: de wereldwijde verkopen in januari en februari 2018 laten een stijging van 23,1 procent zien vergeleken met dezelfde periode in 2017. Het totale aantal verkopen in de eerste twee maanden van dit jaar kwam uit op 78.800 auto’s. 

Een Europees succes

De totale productie van SEAT-modellen steeg in 2017 met 14,9 procent tot 479.300 exemplaren. In 2017 werden er SEATs gebouwd in Barcelona, Kvasiny en Mladá Boleslav (Tsjechië), Palmela (Portugal) en Bratislava (Slowakije).

Lees ook

SEAT Arona binnen één week 200 keer besteld ma, 20 november
Heel Nederland is in blijde verwachting van dé surprise uit Spanje: de SEAT Arona. Het enthousiasme is zelfs zo groot, dat er in amper een week tijd al 200 exemplaren van de compacte SUV zijn besteld.
CUPRA Ateca vr, 23 februari
CUPRA is vanaf 22 februari 2018 officieel een separaat merk. Inclusief eigen logo en website. Het nieuwe merk zal zich (net als destijds onder de vlag van SEAT) richten op de meest sportieve auto’s in het segment. Het eerste wapenfeit van CUPRA is de Ateca. De benaming van de auto is dus CUPRA Ateca. Qua motorisering krijgt de CUPRA Ateca de 300 pk sterke 2.0 TSI onder de kap die we kennen van de Leon CUPRA R. Vanbuiten is de CUPRA Ateca te herkennen aan een sportief aangeklede koets. De auto krijgt een eigen grille waarin het nieuwe CUPRA-logo is verwerkt. In de onderste grille is de merknaam CUPRA eveneens te zien. De CUPRA komt bovenaan de Ateca-ladder te staan en dat betekent dat de auto optimaal is uitgerust. Hieronder een greep uit het brede aanbod van eigenschappen: Keyless entry, een inductielader voor smartphones, een 360-graden-camera en een 8-inch touchscreen. Nederlandse prijzen volgen in een later stadium.