Zoveel is ŠKODA de afgelopen 30 jaar veranderd
Er zit 30 jaar tussen de ŠKODA FAVORIT en de ŠKODA ENYAQ iV. Zo lang werken ŠKODA en de Volkswagen Groep al samen. Wat is er die tijd allemaal veranderd?
We gaan 30 jaar terug in de tijd. Kun jij je 1991 nog herinneren? Anthony Hopkins gaf bioscoopbezoekers een misselijkmakend gevoel in Silence of the Lambs, Michael Jackson lanceerde het album Dangerous en de wereld treurde om het overlijden van Freddie Mercury.
Sindsdien is de wereld een beetje kleiner geworden. We vliegen van hot naar her, staan dankzij het internet in contact met de rest van de aardbol en kopen alles wat we maar willen met een paar klikken op een touchscreen.
Het internet heeft alles veranderd
De uitvinding van het internet heeft de grootste veranderingen teweeggebracht. De computers van dertig jaar geleden hadden een kleiner beeldscherm dan die in de ENYAQ iV van nu, maar het internet stond al in de kinderschoenen. Microsoft.com werd geregistreerd in 1991. Fast forward naar het heden en het wereldwijde web is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Nieuwe ŠKODA-modellen zoals de OCTAVIA en de ENYAQ iV zijn ook steeds vaker verbonden met het internet. Zelfs de nieuwe en betaalbare FABIA is altijd online dankzij de ingebouwde eSIM.
Zo´n internetverbinding in je auto voegt nieuwe, handige functies toe. Met behulp van een app op je mobiele telefoon kun je je auto ver- of ontgrendelen, routes plannen en de verwarming inschakelen. De garage neemt contact op als er een onderhoudsbeurt aan zit te komen, of als de remschijven versleten zijn. Ook kun je muziek streamen via de luidsprekers van de auto en video´s afspelen op het grote beeldscherm. Kortom, de technologische ontwikkelingen van de afgelopen dertig jaar hebben een enorme impact gehad op de auto-industrie.
30 jaar geleden had je nog geen ŠKODA SUV´s
Twee ŠKODA´s waarbij de impact goed te ziet is, zijn de FAVORIT uit 1991 en de gloednieuwe ENYAQ iV. Met dat eerste model wist ŠKODA Volkswagen ervan te overtuigen een strategisch partner te worden. Niemand had toen kunnen bedenken dat ŠKODA dertig jaar later zijn eerste volledig elektrische SUV zou lanceren. Dat is ook niet zo gek, want de SUV zoals we die nu kennen, bestond toen nog niet. De ŠKODA TREKKA kwam het dichtst in de buurt.
Samenwerken met een buitenlandse investeerder was hard nodig om de toekomst van ŠKODA veilig te stellen. Van de acht geïnteresseerde partijen kwam Volkswagen als winnaar uit de bus. De grootste autobouwer van Europa beloofde te investeren in de ontwikkeling van het Tsjechische automerk.
De samenwerking begon officieel op 16 april 1991 en er was een bedrag van 620 miljoen Duitse marken mee gemoeid – de euro kwam pas in 2002. In ruil daarvoor kreeg Volkswagen een aandeel van 31 procent. Dat aandeel groeide en groeide totdat het Duitse automerk volledig eigenaar was in 2000.
Terugblikken op de ŠKODA FAVORIT
Het 30-jarige jubileum van deze belangrijke samenwerking is een goed moment om nog eens terug te blikken naar de ŠKODA FAVORIT. De auto waarmee het allemaal begon. De FAVORIT was na de Wartburg 353 en de Lada Samara de derde auto met voorwielaandrijving uit het voormalige Oostblok. Dan tellen we de in licentie gebouwde variaties van Westerse modellen niet mee.
De FAVORIT kwam in 1987 op de markt. Het aantrekkelijke ontwerp was te danken aan de Bertone-studio in Italië. Met de motor voorin en de aandrijving op de voorwielen, ontstond ruimte voor een grote kofferbak met een neerklapbare achterbank. Ook leende het concept zich goed voor meerdere carrosserievarianten. Zo kreeg de vijfdeurs hatchback al snel gezelschap van de FORMAN (stationwagon) en de PICK-UP. Er zijn meer dan een miljoen exemplaren van de FAVORIT gebouwd. In 1994 werd hij vervangen door de ŠKODA FELICIA.