Samenwerking Volkswagen Bedrijfswagens en Ford
Volgende fase met drie voertuigprojecten
Vorig jaar kondigden Volkswagen Bedrijfswagens en Ford aan te gaan samenwerken bij de ontwikkeling van lichte bestelwagens en systemen voor autonoom rijden. Dat leidt nu tot drie concrete voertuigprojecten: een mid-size pick-up, een bestelwagen voor de stad en een 1-tons bedrijfswagen. Over de complete levenscyclus gaat het hierbij om in totaal 8 miljoen voertuigen.
Binnen de samenwerking gaat Ford de nieuwe Volkswagen Amarok produceren. Deze pick-up is gebaseerd op de Ford-variant en wordt vanaf 2022 gebouwd in Zuid-Afrika. De twee pick-ups maken gebruik van hetzelfde platform, maar hebben een duidelijk eigen gezicht.
Het 1-ton-project
Op het gebied van lichte bedrijfswagens zijn de modellen met een toelaatbaar laadvermogen tot 1 ton zeer belangrijk. Ook op dit vlak gaan Volkswagens Bedrijfswagens en Ford nauw samenwerken. Ford is bij dit project verantwoordelijk voor de ontwikkeling en de productie. Tegelijkertijd blijft Volkswagen Bedrijfswagens werken aan de opvolgers van de T6.1-range, die voor privégebruik worden ingezet zoals de Multivan, de Caravelle en de California.
Een stadsbesteller
Op basis van de nieuwe Caddy, die in de tweede helft van dit jaar bestelbaar wordt, ontwikkelt Volkswagen Bedrijfswagens voor Ford een nieuwe compacte bestelwagen. Deze wordt vanaf 2021 in Polen geproduceerd.
Autonoom rijden
In samenwerking met ARGO AI, de dochteronderneming van Volkswagen die is gespecialiseerd in de ontwikkeling van systemen voor autonoom rijden, focussen de partners ook op zelfstandig rijdende voertuigen. Volkswagen Bedrijfswagens en Ford kunnen daarbij het SDS (self driving system) en de bijbehorende software naar eigen inzicht gebruiken. In 2022 start een grote praktijktest voor niveau 4 autonoom rijden waarbij een groot aantal elektrisch aangedreven Volkswagen ID.BUZZ-modellen wordt ingezet. Uiteraard speelt ARGO AI hierbij een belangrijke rol.