Volkswagen modellen van de toekomst
Elektrisch rijden voor iedereen
Volkswagens grootste technologie- en productoffensief ooit begint serieus vorm te krijgen. Het eerste model dat op het nieuwe MEB-platform kwam te staan, was de compacte, elektrische Volkswagen ID.3. De productie startte eind 2019 in het Duitse Zwickau. Gedurende een periode van vijf jaar introduceert de Volkswagen Group in totaal 32 volledig elektrische modellen op basis van het gloednieuwe MEB-platform.
In 2020 rolden er 100.000 elektrische Volkswagens van de band. Merkdirecteur Herbert Diess benadrukt de grootte van het project: “We zijn vastbesloten om de leiding te nemen in e-mobility.” Als betrokken autodealer volgen wij de ontwikkelingen m.b.t. elektrificering van onze merken op de voet en wij informeren u dan ook graag over deze trends.
Voordelen van het MEB-platform
Volkswagen staat aan de vooravond van een ongekend e-offensief. Het nieuwe MEB-platform wordt straks de basis voor vele miljoenen elektrische auto’s, van de Volkswagen Groep én andere merken. Volkswagen stelt zijn modulaire elektrische platform namelijk ook beschikbaar voor andere fabrikanten. We zetten de zes belangrijkste voordelen van MEB op een rij.
Elektrische MEB-platform
Het elektrische MEB-platform is ontworpen voor de emissievrije, digitale mobiliteit van de toekomst en is compleet nieuw ontwikkeld. Het platform voorziet in elektromotoren met uiteenlopende vermogensniveaus, platte batterijpakketten in de bodem, innovatieve technologieën en software-features als slimme verlichting en head-up displays met augmented reality. Dit zijn zaken die voorheen enkel beschikbaar waren voor auto’s in het premium segment.
Toekomst bepalende Volkswagen modellen
ID.2all concept | 2025
Met de ID. 2all concept geeft Volkswagen een realistisch voorproefje van een nieuwe elektrisch aangedreven compacte auto die in 2025 op de markt komt. Deze elektrische Volkswagen is net zo ruim als een Golf, heeft een actieradius van maximaal 450 kilometer* en staat bol van de hightech. Daarbij laat het studiemodel zien welke designrichting Volkswagen in slaat.
ID. GTI | 2025
De GTI is al bijna 50 jaar een icoon. Nu is het tijd voor de elektrische GTI. Het studiemodel heeft de in maart gepresenteerde elektrische ID. 2all als basis. Met voorwielaandrijving, een strak design en krachtige proporties is dit model een perfect startpunt voor een nieuwe GTI waarbij rijplezier, duurzaamheid én gebruiksgemak een perfecte match vormen. De ontwikkeling naar serieproductie is al goedgekeurd.
ID.2all concept
Met de ID. 2all concept geeft Volkswagen een realistisch voorproefje van een nieuwe elektrisch aangedreven compacte auto die in 2025 op de markt komt. Deze elektrische Volkswagen is net zo ruim als een Golf, heeft een actieradius van maximaal 450 kilometer* en staat bol van de hightech. Daarbij laat het studiemodel zien welke designrichting Volkswagen in slaat.
ID. GTI
De GTI is al bijna 50 jaar een icoon. Nu is het tijd voor de elektrische GTI. Het studiemodel heeft de in maart gepresenteerde elektrische ID. 2all als basis. Met voorwielaandrijving, een strak design en krachtige proporties is dit model een perfect startpunt voor een nieuwe GTI waarbij rijplezier, duurzaamheid én gebruiksgemak een perfecte match vormen. De ontwikkeling naar serieproductie is al goedgekeurd.
ID.X Perfomance
Tijdens het ID. Treffen in Locarno, dat plaatsvond aan de Zwitserse kant van het Lago Maggiore, heeft Volkswagen de ID.X Performance onthuld. Deze conceptauto belichaamt een frisse benadering van een volledig elektrische sportlimousine voor de hogere middenklasse. Het studiemodel straalt pure dynamiek uit dankzij zijn krachtige vierwielaandrijving, geavanceerde ondersteltechnologie en opvallend sportieve ontwerp.
ID. SPACE VIZZION
Het zevende model van de ID. Family wordt al in 2021 verwacht. Met een strak, aerodynamisch design, flinke actieradius en de binnenruimte van een grote SUV maakt de ID. SPACE VIZZION z’n naam volledig waar.
ID. ROOMZZ
De emissievrije ID. ROOMZZ concept car heeft niet alleen een spraakmakend in- en exterieur, maar zit ook bomvol state-of-the-art techniek. Zo kan de elektrische SUV dankzij de IQ.DRIVE-systemen volledig autonoom rijden op level 4.
ID. AERO
Met de wereldpremière van de ID. AERO concept car in China toont Volkswagen hoe de eerste volledig elektrische limousine van het merk eruit kan komen te zien. Volkswagen gaat het toekomstige model wereldwijd aanbieden in het hogere middenklassesegment.
ID. VIZZION
De luxe auto met een vooruitstrevend ontwerp, intelligent interieur en baanbrekende technologie gaat vanaf 2023 in productie. Dankzij de lithium-ion accu in de vloer, kan een actieradius bereiken tot wel 665 kilometer.
ID. LIFE
Volkswagen versnelt met de ACCELERATE-strategie opnieuw zijn elektrificatie-offensief en maakt duurzame mobiliteit voor nog meer mensen bereikbaar. Het merk brengt in 2025 in het compacte segment een nieuw lid van de ID. Family op de markt.
Project Trinity
Volkswagen geeft een eerste design-preview van Project Trinity. Deze elektrisch aangedreven sedan wordt vanaf 2026 in Wolfsburg gebouwd en gaat nieuwe maatstaven zetten op het gebied van actieradius, laadsnelheid en digitalisering.
ID. BUGGY
Het grote verschil met de andere studiemodellen is dat de ID. Buggy niet is ontworpen om autonoom te kunnen rijden. Het is namelijk een echte zomerauto, die vooral voor korte afstanden wordt ingezet. No science fiction!
ID. R Pikes Peak
Waar deze supersnelle raceauto, winnaar van de Pikes Peak bergrace, precies toe in staat is? In een recordtijd finishen, op een hoogte van 4.302 meter. En dit doet hij met dezelfde elektrische technologieën die de volledige ID. Family aandrijft.
Cityskater & Streetmate
De opvouwbare Cityskater is toegespitst op het overbruggen van de laatste kilometer(s) tussen bijvoorbeeld de parkeerplaats en de werkplek. De Streetmate is met zijn actieradius van 35 km perfect voor woon-werkverkeer.
Concept car Volkswagen ID.2
Met de ID. 2all concept geeft Volkswagen een realistisch voorproefje van een nieuwe elektrisch aangedreven compacte auto die in 2025 op de markt komt. Deze elektrische Volkswagen is net zo ruim als een Golf, heeft een actieradius van maximaal 450 kilometer en staat bol van de hightech. Daarbij laat het studiemodel zien welke designrichting Volkswagen in slaat.
2020 vormde de start van een nieuw tijdperk
De Volkswagen ID.3, ID. BUZZ en ID.4 vormen de voorhoede van een reeks nieuwe modellen die Volkswagen vanaf 2020 met korte tussenpozen introduceert, als onderdeel van zijn elektro-offensief. Het begon in 2020 met de compacte en baanbrekende ID.3, een vierdeurs hatchback met veel ruimte. In hetzelfde jaar kwam in december de ID. 4 op de markt: een vierwielaangedreven, volledig elektrische SUV. In de zomer van 2017 kondigden Volkswagen en Volkswagen Bedrijfswagens in Pebble Beach (Californië, VS) aan dat de volledig elektrische ID. BUZZ – een moderne interpretatie van de klassieke Volkswagen Transporter – in 2022 wordt gelanceerd. Het nieuwe studiemodel ID. VIZZION is het vierde lid van Volkswagen’s ID. familie waarvan het nog onbekend is wanneer deze luxe sedan in productie gaat. De nieuwe modelgeneratie wordt in Europa, China en de VS op de markt gebracht.
Volkswagen werkt aan slim chassis van de toekomst
Software speelt bij Volkswagen een sleutelrol in de ontwikkeling van chassis- en stuursystemen die geschikt zijn voor autonoom rijden. De nieuwste ontwikkeling waaraan het merk werkt is de volgende generatie van een intelligent chassis en een steer-by-wire stuursysteem.
Volkswagen elektrificeert Europese fabrieken en transformeert Wolfsburg
De Volkswagen Groep pakt door met de implementatie van de NEW AUTO-strategie, waarmee de groep tegen 2025 wereldwijd het marktleiderschap wil behalen op het gebied van elektrische mobiliteit. Een belangrijk onderdeel van de strategie is de elektrificatie van de Europese fabrieken. Ook het hoofdkwartier en de productielocatie van de Groep in Wolfsburg wordt getransformeerd.
NEW AUTO: Volkswagen Groep lanceert nieuwe strategie met focus op elektrische, zelfrijdende auto’s
De Volkswagen Groep heeft een nieuwe strategie gepresenteerd: NEW AUTO. Hierin wordt de Groep tot 2030 omgevormd in een softwaregedreven mobiliteitsonderneming met de focus op sterke merken en wereldwijde technologieplatforms. Het doel is extra synergieën en schaalvergroting te creëren. “We hadden onszelf tot doel gesteld om wereldwijd marktleider in elektrische auto’s te worden – en we zijn goed op weg. Nu hebben we nieuwe doelen bepaald", zei CEO Herbert Diess tijdens de presentatie van NEW AUTO. "Met software als basis is een radicale overgang naar nog veiligere, slimmere en uiteindelijk autonome auto's mogelijk. Dat betekent voor ons dat technologie, snelheid en schaalvergroting nog belangrijker worden. De toekomst van de auto ziet er rooskleurig uit!”
De ID.3: een nieuw Volkswagen icoon
Op het gebied van automobiliteit kent iedere periode wel een iconische auto die symbool staat voor een bepaalde tijd. Als we kijken naar de geschiedenis heeft Volkswagen met de Kever en later de Golf al vaker voor een revolutie in de autowereld gezorgd. Innovatieve modellen die de zo populair zijn geworden dat ze gezichtsbepalend zijn geworden voor het straatbeeld. Bij Ames verwachten wij dat de elektrische ID.3 in potentie dezelfde revolutie teweeg kan brengen als destijds de iconische Kever en Golf. De ID.3 als maatstaf voor dé elektrificering binnen de autobranche. Gaat u met ons mee op reis naar de toekomst?
Glazen Fabriek tweede Europese fabriek voor ID.3
De Glazen Fabriek in Dresden gaat vanaf de herfst van 2020 de nieuwe ID.3 bouwen. De revolutionaire elektrische auto van Volkswagen volgt de e-Golf op die er nu van de band rolt. Volkswagen bouwt in rap tempo aan haar productienetwerk voor de ID.3. Na Zwickau, dat de grootste fabriek van elektrische auto’s in Europa gaat worden, is nu ook de Glazen Fabriek in Dresden aangewezen als productiefaciliteit.
Volkswagen Groep neemt nieuw platformmodel in gebruik
De Volkswagen Groep wilt een speler worden van individuele mobiliteit in het elektrische en gedigitaliseerde tijdperk. Daarom zal de Groep zijn succesvolle platformstrategie versterken. Het nieuwe platformmodel van de Groep bestaat uit vier elementen: hardware, software, accu's/laden en mobiliteitsdiensten. Op die manier gaat de Groep de complexiteit verminderen, schaalvoordelen en synergieën tussen de merken benutten en de transformatie van de Groep, die al begonnen is, verder versnellen.
Volkswagen AG presenteert technologische plannen voor accu’s en laden
Tijdens de recente ‘Power Day’ heeft Volkswagen AG de plannen voor de ontwikkeling van accu’s en de uitbreiding van laadmogelijkheden tot 2030 geschetst. Het merk wil de complexiteit en de kosten van accu’s sterk te reduceren. Zo worden elektrische auto’s voor zoveel mogelijk mensen bereikbaar gemaakt.
Volkswagen versnelt transformatie naar software-gedreven mobiliteitsaanbieder
Volkswagen zet vaart achter zijn streven om een software-gedreven mobiliteitsaanbieder te worden. Met de ACCELERATE-strategie bereidt het merk zich voor op de ingrijpende veranderingen in de autosector. Na een wereldwijd elektrificatie-offensief focust Volkswagen zich nu op de integratie van software in de modellen en de digitale klantreis.
Meer informatieSamenwerking Volkswagen en Microsoft
Volkswagen en Microsoft werken samen aan de Volkswagen Automotive Cloud. Die gaat worden gebruikt voor alle toekomstige digitale diensten van Volkswagen en wordt één van de grootste clouds in de auto-industrie. Met Microsoft als strategische partner neemt Volkswagen AG een belangrijke stap in zijn transformatie van autofabrikant naar mobiliteitprovider, met een vloot ‘connected’ voertuigen en het digitale ecosysteem Volkswagen We.
Interactieve autoverlichting
Volkswagen werkt aan interactieve verlichtingstechnologie voor een compleet nieuw niveau in veiligheid en personalisatie. Innovatieve HD-koplampen kunnen informatie direct op de weg projecteren, zodat automobilisten ook zonder oogcontact weten wat hun medeweggebruikers gaan doen.
Powerbank voor elektrische auto's
Volkswagen heeft op de autosalon van Genève een vrijwel productierijpe designstudie van zijn flexibele laadstation gepresenteerd. Door de compacte afmetingen is deze ‘powerbank voor elektrische auto’s’ op elke gewenste plek neer te zetten.
Wereldprimeur van Volkswagen: holografische bediening
De Golf GTI Aurora, een unieke conceptcar die Volkswagen nu in Oostenrijk presenteert op de grootste GTI-bijeenkomst ter wereld, lijkt op het eerste gezicht alleen snel en luidruchtig, maar is tegelijkertijd futuristisch. Waarom? Zijn kofferbak bevat innovatieve tech waarmee je het high-end audiosysteem holografisch kunt bedienen.
Volkswagen start Car.Software met 5.000 in-house ontwikkelaars
Volkswagen start met Car.Software. Deze nieuwe tak binnen het bedrijf, waarvoor tegen 2025 meer dan 5.000 digitale specialisten werken, is onder meer verantwoordelijk voor het nieuwe vw.os besturingssysteem en de Volkswagen Automotive Cloud. Het concern ontwikkelt nu zo’n 10 procent van haar software in-house en wil dit tegen 2025 verhoogd hebben naar meer dan 60 procent.
Volkswagen bouwt drie fabrieken om voor elektrische auto's
Volkswagen zet grote stappen op weg naar emissievrij rijden. Na Zwickau gaat Volkswagen ook in de fabrieken in Emden en Hannover volledig elektrische Volkswagens produceren. Volkswagen transformeert in volle vaart zijn fabrieken om de grootschalige productie van elektrische auto’s mogelijk te maken. De fabrieken in Emden en Hannover worden ook versneld klaargestoomd als EV-productiefaciliteiten. Samen met de fabriek in Zwickau ontstaat zo het grootste productienetwerk voor elektrisch aangedreven auto’s in Europa.