Airco onderhoud & 5 tips
Met de warme dagen is een goed werkende airco in uw auto wel erg comfortabel en fijn, maar ook veiliger en gezonder. Het airco systeem in uw auto heeft weleens onderhoud nodig, maar wanneer moet dat en hoe merkt u dat? Ook hebben wij een aantal handige tips voor u om meer rendement uit uw airco te halen. U leest het allemaal in deze blog.
Hoe ontstaan nare geurtjes?
Op de plek waar de verdamper van het airco systeem zit, is het donker, koel en vochtig. Kortom, een perfecte plek waar zich bacteriën, schimmels en stof kunnen ophopen. Na enige tijd ontstaat er daardoor een vieze muffe lucht en deze stank wordt vervolgens met de gekoelde lucht het interieur van de auto ingeblazen.
Zijn die nare geurtjes te behandelen?
In onze werkplaatsen kunnen wij uw airco systeem reinigen. Bij het reinigen van uw airco spuiten wij een speciaal reinigingsmiddel in het kachelhuis en alle leidingen die richting de ventilatieroosters gaan. Dit middel zorgt ervoor dat opgehoopte bacteriën en schimmels worden verwijderd. Om er zeker van te zijn dat er geen nare geurtjes meer uit uw airco systeem komen, adviseren wij om ook direct uw interieurfilter te vervangen. In dit filter kunnen ook nog geurtjes en vuil opgesloten zitten.
Heeft uw airco regelmatig onderhoud nodig?
Absoluut. Een airco systeem verliest doorgaans zo’n 10 tot 15% koudemiddel per jaar. Hierdoor zal de airco minder goed gaan werken, dus is het nodig om zo nu en dan bijgevuld te worden. Het koudemiddel transporteert ook olie waar de compressor mee gesmeerd wordt. Wanneer er geen koudemiddel meer aanwezig is, dan is er alleen nog maar damp dat rondgepompt wordt en zal de compressor stuk kunnen gaan. De reparatie hiervan is een zeer kostbaar iets. Vuistregel: Laat elk jaar uw airco controleren met een aircocheck en elke 2 tot 3 jaar een airco onderhoudsbeurt.
5 tips voor maximaal gebruik airco
Wanneer uw auto al een tijdje in de warme zon heeft gestaan, is het handig om eerst alle ramen te openen of alle deuren. Zo kan de warme lucht uit uw auto worden afgevoerd. Op deze manier hoeft de airco minder hard te werken en bespaard u ook nog eens brandstof.
Is uw auto uitgerust met een volautomatisch airco systeem? Stel dan de temperatuur in en activeer vervolgens de automatische modus door het knopje ‘AUTO’ te drukken. In deze modus verbruikt het airco systeem minder, dan wanneer u steeds handmatig de temperatuur regelt.
De airco systemen in alle voertuigen verbruiken energie en dus ook brandstof. Wanneer u bergopwaarts rijdt, dan moet de auto hard werken en heeft het daarom al zijn motorvermogen nodig. Veel auto’s schakelen dan tijdelijk de airco automatisch uit voor extra vermogen. Mocht dit niet het geval zijn, schakel dan zelf de airco tijdelijk uit.
Zet de airco zo’n 10 tot 15 minuten voor aankomst uit. Bij de verdamper van het airco systeem achter het dashboard kunnen schimmels ontstaan door condensvorming. Deze schimmels veroorzaken stank die de airco vervolgens het interieur in blaast. Door tijdig de airco uit te zetten voor het einde van de autorit, kan de verdamper goed opdrogen en ontstaat er minder snel stank door schimmels. Daarbij wordt de overgang van een koele auto naar de warme buitenlucht verkleint voor alle passagiers.
De airco moet de warme buitenlucht eerst koelen voordat het pas koude lucht in het interieur kan verspreiden. Het koelen van deze warme lucht kost veel energie en zorgt voor een hoger brandstofverbruik. Wanneer het buiten erg warm is, is het daarom efficiënter de koele interieur lucht te laten circuleren (recirculatie). Gebruik regelmatig de frisse buitenlucht stand om toch nog frisse lucht in het voertuig te krijgen. Door steeds te wisselen tussen deze twee standen hoeft de airco minder hard te werken en bespaart u ook nog energie.