Hoe moet u auto rijden in de bergen?
Autorijden in de bergen is heel anders dan op vlakke wegen, dus komt er ook een heel andere rijstijl bij kijken. Door een andere rijstijl aan te nemen in de bergen, voorkomt u dat u stil komt te staan met een oververhitte motor, weggebrande koppeling of remschijven die gloeiend heet zijn.
Hoe moet je de berg op rijden?
- Laat het nieuwe rijden achterwegen. Dit wil zeggen dat u niet in een hoge versnelling (dus een laag toerental) de berg op moet rijden. De motor wordt dan zwaar belast en raakt dan oververhit. Richtlijn: Wanneer u het gaspedaal intrapt, moet de auto makkelijk kunnen versnellen. Als uw auto niet versnelt of misschien wel vertraagt, dan moet u terugschakelen naar een lagere versnelling.
- Probeer uw koppeling te ontzien wanneer u vanuit stilstand optrekt op een helling. Houdt het ‘slipmoment’ zo kort mogelijk. Een slippende koppeling slijt namelijk veel sneller en gaat stinken. Ook wordt de koppeling heet en kan in het ergste geval leiden tot een verbrande koppelingsplaat.
- Komt u in een file terecht op een helling? Probeer dan het schakelen te beperken door een groter gat te laten vallen met uw voorligger en deze afstand in één keer dicht te rijden. Andere mogelijkheid is om de ruimte voor u zoveel mogelijk in de versnelling uit te rollen. Belangrijk hierbij is om uw voet van de koppeling af te houden.
- Rijd u een automaat? Dan adviseren wij om zowel bergopwaarts, als bergafwaarts voor één van de speciale bergversnellingen te kiezen. Deze zijn meestal aangeduid met een 1, 2 of 3. Wanneer de automaat in D (Drive) staat, dan schakelt de auto te snel door bergopwaarts en remt het voertuig niet op de motor af wanneer u bergafwaarts rijdt.
Hoe moet je berg af rijden?
- Rijd met dezelfde versnelling omlaag als omhoog. Hierdoor remt de auto op de motor af en voorkomt het schade aan de remmen.
- Als u continue moet remmen wanneer u bergafwaarts rijdt, dan staat de auto in een te hoge versnelling. Hierdoor worden de remmen hevig belast en gaan de remmen stinken, raken ze oververhit en kan de remkracht afnemen. Richtlijn: Wanneer u uw voet van het gaspedaal haalt, moet het voertuig vaart verminderen. Gaat u nog steeds te hard, schakel dan terug naar een lagere versnelling.
- Mocht u toch nog moeten bijremmen, houdt de remmen dan niet continue ingedrukt, maar rem even hard af. Doe dit bijvoorbeeld voor een bocht, zodat de remmen daarna kunnen afkoelen.
- Nooit bergafwaarts in z’n vrij rijden! Dit is gevaarlijk aangezien je ongeremd de berg af gaat.
- Wanneer u op de motor afremt, is het heel verleidelijk om de koppeling deels in te trappen om hierdoor sneller te gaan. Doe dit niet! Dit is gevaarlijk en kan tevens veel schade aan uw voertuig brengen.
Elektrisch rijden in de bergen
De grootte hoeveelheid trekkracht dat een elektrische voertuig kan leveren vanuit stilstand is één van de voordelen. Zo heeft een elektrisch voertuig weinig moeite om steile hellingen te beklimmen. Het beklimmen van zo’n helling kost daarentegen wel weer extra energie, maar valt ook weer voor een deel terug te winnen door het regeneratief remmen.
Bergopwaarts met een elektrische auto
Voor een elektrische auto is het dus geen probleem om een steile helling te beklimmen. Waar u echter wel rekening mee dient te houden is het hogere energie verbruik en daardoor een kortere actieradius. Voor dat u aan de bergrit begint, is het raadzaam om wat extra energie in de accu te laden. Gemiddeld gezien zijn de bergwegen nog niet rijk uitgerust met laad mogelijkheden.
Bergafwaarts met een elektrische auto
Het voordeel van een elektrische auto is dat de extra energie die nodig was op de helling op te, deels weer terug te winnen is bij de afdaling door de elektromotor in te zetten als dynamo. Vergelijkbaar als bij een brandstofmotor, bespaar je de remmen. Dit is bij zware elektrische auto juist extra belangrijk. Wij raden aan uw auto in de stand te zetten waarin de auto het sterkst regenereert. Zo zal u merken dat de accu voller is dan bovenaan de berg. Uiteindelijk is hierdoor het meerverbruik van een elektrische auto ten opzichte van een brandstofauto veel lager en dus nog extra voordeliger.