Nieuwe Golf markeert aftrap van elektrificatieprogramma
Volkswagen lanceert innovatieve nieuwe hybridevarianten van zijn wereldwijde bestseller, de Golf. De introductie van de achtste generatie Golf in 2019 markeert het begin van een nieuw tijdperk voor Volkswagen op het gebied van aandrijftechnologie. Het merk gaat in de komende jaren vrijwel alle modellen elektrificeren. Op het International Vienna Motor Symposium – een van de belangrijkste congressen ter wereld op het gebied van autotechnologie – laat Volkswagen hier alvast een aantal voorbeelden van zien.
“Door onze conventionele aandrijflijnen te elektrificeren kunnen we het brandstofverbruik en de uitstoot nog verder verminderen en de prestaties plus het gebruiksgemak nog verder verhogen”, zegt Dr. Frank Welsch, bestuurslid van Volkswagen Passenger Cars en verantwoordelijk voor Technical Development. “We beginnen onze uitgebreide elektrificatiecampagne met de absolute bestseller van Volkswagen: de Golf.”
48V-generator/startmotor
Volkswagen gaat de verbrandingsmotor van de Golf combineren met een 48V-batterij en een 48V-generator die ook als startmotor fungeert. Het systeem maakt het mogelijk om te ‘zeilen’ met de verbrandingsmotor helemaal uitgeschakeld, waardoor er tot 0,3 liter brandstof per 100 kilometer kan worden bespaard. Daarbij zorgt deze mild hybrid-oplossing voor betere prestaties en het voordeel van elektrische ondersteuning bij het wegrijden.
''Het mild-hybrid systeem maakt zuiniger, schoner en sneller.''
Elektrische ondersteuning
Die 48V-generator/startmotor is een echte allrounder. Aan de ene kant fungeert hij als dynamo en startmotor en aan de andere kant geeft hij als kleine, lichtgewicht elektromotor elektrische ondersteuning bij het wegrijden. De kracht van de generator wordt via een riem overgebracht en gebruikt om op een nauwelijks merkbare manier de verbrandingsmotor – die tijdens het rijden zo vaak mogelijk wordt uitgeschakeld – weer op te starten. Een ander veelzijdig element is de 48V lithium-ion-batterij. Die krijgt zijn energie uit meerdere bronnen – onder meer uit regeneratie tijdens het afremmen – en voedt onder meer de generator/startmotor en de 12V-lader (via een DC/DC-omvormer).