De iconische T1 in een volledig elektrisch jasje
Pak de beroemdste microbus uit de geschiedenis en combineer dat met de technologieën van de toekomst, dan krijgt u de ID. BUZZ. Een waardige opvolger van de multifunctionele T1. De ID. BUZZ is volledig elektrisch en zal volgens planning vanaf 2022 in productie worden genomen.
Volkswagen I.D. BUZZ, de elektrisch aangedreven reïncarnatie van de oorspronkelijke Microbus, gaat gebruikmaken van intelligente Co-Pilot-functies. Dit wordt mogelijk gemaakt door (sensor)technologie van NVIDIA. Mede aan de hand van het nieuwe model laten Volkswagen en NVIDIA op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas zien hoe kunstmatige intelligentie en deep learning bijdragen aan de Volkswagens van morgen.
“Autonoom, emissievrij en ‘connected’ rijden zijn niet denkbaar zonder de vooruitgang op het gebied van AI.“
Een klassieke basis.
Ondanks dat de ID. Buzz vol zit met futuristische eigenschappen, herkent u de oude T1 er nog steeds in. Zo heeft de ID. Buzz de neus van de klassieker overgenomen: het grote Volkswagen logo en de diepe lijn die de twee kleuren scheidt, zijn ook nu weer bepalend voor het exterieur.
Slimme Co-Pilot-functies
De AI-samenwerking tussen NVIDIA en Volkswagen zorgt in de I.D. BUZZ voor slimme Co-Pilot-functies waarbij vele toepassingen informatie krijgen van sensoren in en buiten de auto. Deze systemen worden bijgewerkt via software-updates. Zo komen telkens weer nieuwe functies binnen handbereik, bijvoorbeeld op het gebied van autonoom rijden. Door deep learning ‘leert’ de auto om situaties en het gedrag van andere weggebruikers te interpreteren en analyseren, om aansluitend de juiste beslissingen te nemen. Het NVIDIA DRIVETM IX Intelligent Experience platform vormt de basis voor toepassingen als gezichtsherkenning voor het ontgrendelen van de auto, het waarschuwen voor fietsers, gebaren- en spreektaalbediening voor diverse functies en vermoeidheidsherkenning op basis van oogactiviteit.
Slimme Co-Pilot-functies.
Dankzij de samenwerking met NVIDIA, loopt de ID. BUZZ voorop op het gebied van slimme Co-Pilot-functies. Dit betekent dat de Microbus zal beschikken over onder andere bewegings- en stembediening, gezichtsherkenning en Augmented Reality.
Veiliger voor uzelf en de omgeving.
De nieuwe technologieën zorgen ervoor dat autorijden nog veiliger wordt. De auto ontgrendelt zich bijvoorbeeld bij het herkennen van uw gezicht, waarschuwt u voor fietsers en herkent vermoeidheid op basis van uw oogactiviteit.
Een stap naar autonoom rijden.
Dankzij de samenwerking met NVIDIA krijgt de ID. BUZZ gaandeweg meer autonome rijfuncties. Deze functies zorgen ervoor dat uw auto steeds vaker het stuur van u kan overnemen.
Volkswagen op weg naar autonoom rijden
De I.D. BUZZ is lid van de I.D.-familie waarmee Volkswagen in 2020 zijn offensief op het gebied van elektrisch aangedreven auto’s start. In deze reeks auto’s worden gaandeweg steeds meer autonome rijfuncties geïntroduceerd. Volkswagen verwacht in 2025 meer dan twintig volledig elektrisch aangedreven modellen te kunnen aanbieden. Deze staan stuk voor stuk op het nieuwe MEB-platform, dat speciaal is ontwikkeld voor emissievrij rijden en digitale mobiliteit. De I.D.-modellen hebben een in de wagenvloer geïntegreerd accupakket en een compacte aandrijflijn. Daardoor is het interieur zeer ruim en variabel.
Het MEB-platform maakt het bovendien mogelijk dat geavanceerde technologieën als een head-up display met augmented reality al beschikbaar komen in de compacte klasse. De MEB-modellen bieden de nieuwste assistentiesystemen en zijn klaar voor de bijbehorende levels van autonoom rijden. De elektronische systemen van de MEB-modellen komen ook beschikbaar voor Volkswagens met conventionele aandrijving op basis van het MQB-platform.
De techniek van de toekomst
Gebouwd op het MEB platform.
Net als de overige I.D. modellen, is ook de I.D. BUZZ op het nieuwe MEB-platform gebouwd. Hierbij zijn de extra platte accu's in de wagenvloer weggewerkt, zodat het niet ten koste gaat van de binnenruimte. Toch hebben de accu's veel capaciteit, waardoor de actieradius maar liefst 600 kilometer is (volgens de WLTP meetmethode).
Stuk sneller dan zijn voorganger.
De allereerste T1, die in 1950 op de markt kwam, had een 25 pk motor aan boord. Dat valt natuurlijk volledig in het niet als u het vergelijkt met de kracht van zijn toekomstige broer. De nieuwe I.D. BUZZ heeft dankzij de 2 elektromotoren maar liefst 374 pk. Daardoor trekt u op van 0-100 km/u in slechts 5 seconden