De iconische T1 in een volledig elektrisch jasje

 

Pak de beroemdste microbus uit de geschiedenis en combineer dat met de technologieën van de toekomst, dan krijgt u de ID. BUZZ. Een waardige opvolger van de multifunctionele T1. De ID. BUZZ is volledig elektrisch en zal volgens planning vanaf 2022 in productie worden genomen

 

Volkswagen I.D. BUZZ, de elektrisch aangedreven reïncarnatie van de oorspronkelijke Microbus, gaat gebruikmaken van intelligente Co-Pilot-functies. Dit wordt mogelijk gemaakt door (sensor)technologie van NVIDIA. Mede aan de hand van het nieuwe model laten Volkswagen en NVIDIA op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas zien hoe kunstmatige intelligentie en deep learning bijdragen aan de Volkswagens van morgen.

“Autonoom, emissievrij en ‘connected’ rijden zijn niet denkbaar zonder de vooruitgang op het gebied van AI.“

Een klassieke basis.

 

Ondanks dat de ID. Buzz vol zit met futuristische eigenschappen, herkent u de oude T1 er nog steeds in. Zo heeft de ID. Buzz de neus van de klassieker overgenomen: het grote Volkswagen logo en de diepe lijn die de twee kleuren scheidt, zijn ook nu weer bepalend voor het exterieur.

volkswagen id

Slimme Co-Pilot-functies

De AI-samenwerking tussen NVIDIA en Volkswagen zorgt in de I.D. BUZZ voor slimme Co-Pilot-functies waarbij vele toepassingen informatie krijgen van sensoren in en buiten de auto. Deze systemen worden bijgewerkt via software-updates. Zo komen telkens weer nieuwe functies binnen handbereik, bijvoorbeeld op het gebied van autonoom rijden. Door deep learning ‘leert’ de auto om situaties en het gedrag van andere weggebruikers te interpreteren en analyseren, om aansluitend de juiste beslissingen te nemen. Het NVIDIA DRIVETM IX Intelligent Experience platform vormt de basis voor toepassingen als gezichtsherkenning voor het ontgrendelen van de auto, het waarschuwen voor fietsers, gebaren- en spreektaalbediening voor diverse functies en vermoeidheidsherkenning op basis van oogactiviteit.

id buzz

Slimme Co-Pilot-functies.


Dankzij de samenwerking met NVIDIA, loopt de ID. BUZZ voorop op het gebied van slimme Co-Pilot-functies. Dit betekent dat de Microbus zal beschikken over onder andere bewegings- en stembediening, gezichtsherkenning en Augmented Reality.

Veiliger voor uzelf en de omgeving.


De nieuwe technologieën zorgen ervoor dat autorijden nog veiliger wordt. De auto ontgrendelt zich bijvoorbeeld bij het herkennen van uw gezicht, waarschuwt u voor fietsers en herkent vermoeidheid op basis van uw oogactiviteit.

id buzz
volkswagen id buzz

Een stap naar autonoom rijden.


Dankzij de samenwerking met NVIDIA krijgt de ID. BUZZ gaandeweg meer autonome rijfuncties. Deze functies zorgen ervoor dat uw auto steeds vaker het stuur van u kan overnemen.

Volkswagen op weg naar autonoom rijden

De I.D. BUZZ is lid van de I.D.-familie waarmee Volkswagen in 2020 zijn offensief op het gebied van elektrisch aangedreven auto’s start. In deze reeks auto’s worden gaandeweg steeds meer autonome rijfuncties geïntroduceerd. Volkswagen verwacht in 2025 meer dan twintig volledig elektrisch aangedreven modellen te kunnen aanbieden. Deze staan stuk voor stuk op het nieuwe MEB-platform, dat speciaal is ontwikkeld voor emissievrij rijden en digitale mobiliteit. De I.D.-modellen hebben een in de wagenvloer geïntegreerd accupakket en een compacte aandrijflijn. Daardoor is het interieur zeer ruim en variabel.

Het MEB-platform maakt het bovendien mogelijk dat geavanceerde technologieën als een head-up display met augmented reality al beschikbaar komen in de compacte klasse. De MEB-modellen bieden de nieuwste assistentiesystemen en zijn klaar voor de bijbehorende levels van autonoom rijden. De elektronische systemen van de MEB-modellen komen ook beschikbaar voor Volkswagens met conventionele aandrijving op basis van het MQB-platform.

De techniek van de toekomst

id buzz

Gebouwd op het MEB platform.


Net als de overige I.D. modellen, is ook de I.D. BUZZ op het nieuwe MEB-platform gebouwd. Hierbij zijn de extra platte accu's in de wagenvloer weggewerkt, zodat het niet ten koste gaat van de binnenruimte. Toch hebben de accu's veel capaciteit, waardoor de actieradius maar liefst 600 kilometer is (volgens de WLTP meetmethode).

id buzz

Stuk sneller dan zijn voorganger.


De allereerste T1, die in 1950 op de markt kwam, had een 25 pk motor aan boord. Dat valt natuurlijk volledig in het niet als u het vergelijkt met de kracht van zijn toekomstige broer. De nieuwe I.D. BUZZ heeft dankzij de 2 elektromotoren maar liefst 374 pk. Daardoor trekt u op van 0-100 km/u in slechts 5 seconden

Lees ook

De I.D. Crozz wordt de elektrische SUV van Volkswagen ma, 11 september
Volkswagen heeft het publiek sinds 2016 al een aantal keren een blik gegund op de nieuwe generatie schone voertuigen. Het eerste studiemodel van de I.D. familie was de compacte I.D., die eind 2016 op de autoshow van Parijs werd gepresenteerd. Begin 2017 volgde de I.D. BUZZ op de North American International Auto Show in Detroit en in april kwam daar de I.D. CROZZ bij, een studiemodel van een SUV dat in Shanghai werd onthuld. Van die laatste lanceert Volkswagen op de IAA een doorontwikkelde versie: de I.D. CROZZ II.
Op weg naar overmorgen met de Volkswagen I.D. NEO do, 29 september
Op de Parijse autotentoonstelling (1-16 oktober) laat Volkswagen de mobiliteit van morgen zien. Daarbij staat de nieuwe I.D. centraal, een emissievrije concept car die al in 2020 in productie gaat. De I.D. NEO is de eerste van een nieuwe generatie innovatieve elektrische auto’s van Volkswagen. In 2020 start Volkswagen met het op de markt brengen van een geheel nieuwe familie elektrisch aangedreven auto’s, gebaseerd op een nieuw platform dat speciaal en uitsluitend voor elektrische auto’s is ontwikkeld. De Volkswagen I.D. markeert daarmee de start van een nieuw tijdperk voor de auto die niet alleen elektrisch is, maar ook volledig connected en autonoom rijdend.