In de ID.3 zitten jouw kinderen het veiligst
Elk jaar onderzoekt organisatie Euro NCAP nieuwe auto’s om de veiligheid te testen. Hierbij rijden zij de auto tegen de muur. De score van de testen worden uitgedrukt in aantal sterren op een schaal van 1 tot 5. De score bestaat uit vier componenten: bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van zwakke weggebruikers, de werking van de veiligheidssystemen en de bescherming van kinderen.
In de afgelopen twee jaar heeft geen een auto minder dan 75 procent gehaald op de veiligheid van de kinderen. De andere categorieën gaan een stuk slechter. Zo heeft de inzittenden 69 procent, bescherming voor zwakke weggebruikers 52 procent en de rijhulpsystemen 59 procent.
Volkswagen en Polestar
De Volkswagen ID.3 en de Polestar 2 zijn bovenaan geëindigd in de ranglijst voor de bescherming van kinderen met een score van 89 procent. Beiden scoorden ook hoog op de andere onderdelen. De ID.3 excelleerde in rijhulpsystemen. De Polestar 2 scoorde beter op de bescherming van de inzittenden en de zwakke weggebruikers. Kort hierna komen de Cupra Formentor en de Seat Leon. Elk hebben een score van 88 procent gehaald.
Als je de veiligheid van jouw kinderen het belangrijkst vindt, kan je het beste kiezen voor een SUV of een pick-up. In de ranglijst komen eerst de grote, duurdere auto’s met 87 procent. Vervolgens komen de kleinere en meer betaalbare auto’s met 83 procent.
Groter is beter
Grotere en zwaardere auto’s beschermen inzittenden beter. Anderzijds scoren dit soort auto’s meestal laag op de bescherming van zwakke weggebruikers. De hoge score van de elektrische auto’s is te verklaren doordat het vaak duurdere modellen zijn die ook veel veiligheidstechnologieën hebben.