Nico Rosberg test elektrische ID.R op Nürburgring


Een zeer speciale gast nam onlangs op de Nürburgring plaats achter het stuur van de volledig elektrische Volkswagen ID.R raceauto. Nico Rosberg, de Formule 1 Wereldkampioen van 2016, stuurde de 500 kW (680 pk) sterke elektrische racer over het Grand Prix-circuit in de Duitse Eifel. Sinds zijn vertrek uit de Formule 1 investeert Rosberg in e-mobility en andere duurzame concepten op het gebied van mobiliteit. Zo richtte hij onder meer het Greentech Festival op, een evenement dat geheel is geënt op duurzaamheid.

Op de Nürburgring nam de voormalig F1-kampioen voor het eerst het stuur van de Volkswagen ID.R in handen, in zijn andere rol als autotester en influencer. De 35-jarige Rosberg verklaarde na via zijn social-mediakanalen dat de prestaties van de ID.R vergelijkbaar zijn met die van een Formule 1-auto.

F1 Wereldkampioen terug in zijn element

De weergoden waren de voormalig F1 Wereldkampioen op de Nürburgring niet gunstig gezind. Toch had Rosberg ondanks de regen, wind en temperaturen onder de 10o Celsius een lach op zijn gezicht toen hij in de ID.R klom. “Het was al even geleden dat ik met een raceauto in de regen reed, maar ik voelde me in de ID.R meteen als een vis in het water. Het is een fantastische auto om te rijden,” verklaarde Rosberg – die tijdens zijn F1-carrière 23 Grand Prix-overwinningen bij elkaar reed - na afloop van de test. “De tractie, de acceleratie, de downforce… het voelde allemaal heel vertrouwd. Complimenten aan de engineers van Volkswagen, die met de ID.R belangrijk pionierend werk hebben verzet op het gebied van elektromobiliteit. Het is de taak van de autosport om mobiliteit als geheel te veranderen. De sport moet als test- en ontwikkelingsplatform fungeren om nieuwe technologieën naar het productiestadium te brengen. En dat is precies wat er met de ID.R en ID.3 gebeurt,”

D.R als technologieplatform voor ID. Family

Ondertussen zit Volkswagen Motorsport niet stil als het gaat om de ID.R. De elektrische raceauto is momenteel vijfvoudig recordhouder. Naast recordtijden op de Pikes Peak heuvelklim in Colorado, op Goodwood en op de Tianmen bergweg in China, is de ID.R in Duitsland tevens rondenrecordhouder voor elektrische auto’s op de Nürburgring-Nordschleife en het Bilster Berg-circuit. De bevindingen tijdens de tests en recordpogingen worden door Volkswagen geïntegreerd in de productie-ontwikkeling van de volledig elektrische ID. Family, met de compacte ID.3 die al op de weg is te zien, en de ID.4 die inmiddels bestelbaar is. Het doel van Volkswagen is om tegen 2025 meer dan twintig volledig elektrische modellen te introduceren.

ID.3 maakt elektrische recordtrip naar Zwitserland wo, 02 september
Felix Egolf, expert op het gebied van zuinig rijden, nam de nieuwe, volledig elektrische Volkswagen ID.3 recent mee voor een recordrit naar Zwitserland. Hij reed met het model – voorzien van het middelgrote accupakket met een actieradius van 420 kilometer* volgens de WLTP-cyclus – van de Volkswagen-fabriek in Zwickau naar het Zwitserse Schaffhausen. Op slechts één acculading wist hij een afstand van liefst 531 kilometer te overbruggen.