1947: Nederlander Ben Pon legt met zijn schets de basis voor de VW bus

Op 23 april van dit jaar was het precies 75 jaar geleden dat de Nederlandse ondernemer Ben Pon Sr. de contouren schetst van wat later de Volkswagen-bus werd. Deze bus groeide uit tot een wereldwijd succes, en was geliefd bij de meest uiteenlopende mensen: van loodgieters tot hippies en van pechhulpdiensten tot kampeerders. Ter ere van het jubileum is de schets nu voor iedereen te zien in het Rijksmuseum temidden van andere iconen uit de Nederlandse kunst en geschiedenis van de 20ste eeuw.

Vraag een kind om een busje te tekenen, en het is negen van de tien keer een Volkswagen-busje, en dan met name het iconische T1 model. Dit model heeft een mooie, 75 jarige geschiedenis en die begint dus ook een beetje in Nederland.

Op 23 april 1947 bezoekt Ben Pon, autohandelaar uit Amersfoort, de Volkswagen-fabriek in Duitsland. Met een simpele schets onder zijn arm en een scherpe geest vertelt hij dat er in Nederland grote behoefte is aan praktische bestelbusjes. Dat blijkt, want de Volkswagen-bus groeit uit tot een icoon. Tot de dag van vandaag zijn er wereldwijd 13 miljoen exemplaren van verkocht en 75 jaar na dato behoort de schets tot de collectie van het Rijksmuseum.

Eerste T1 schets nu te zien in het Rijksmuseum

Icoon uit de 20ste eeuw

De schets is sinds 2012 in bruikleen in het Rijksmuseum en normaliter voor publiek alleen op afspraak te bezichtigen. Vanaf vandaag is de schets tijdelijk voor alle bezoekers te zien op de derde verdieping van het Rijksmuseum, waar zich de collectie van de 20ste eeuw bevindt. Samen met schilderijen, meubelen, fotografie, affiches en historische voorwerpen draagt de schets als een van de hoogtepunten bij aan het beeld van de cultuurgeschiedenis van het moderne Nederland van de vorige eeuw.


Bus tot Buzz Tour

Op 1 juni werd in het kader van 75 jaar Volkswagen de ''Bus tot BUZZ Tour'' gereden. Uit ruim 200 aanmeldingen zijn door Volkswagen Nederland daarom 75 bussen uitgekozen om deze bijzondere rit te maken. Ames heeft de VW T3 beschikbaar gesteld als jurywagen. Onze eigen directeur en Classic Car verzamelaar Leen de Koning was één van de juryleden.

13 miljoen bussen en nog lang niet uitgeteld

Toeval of niet, 2022 is ook het jaar dat een geheel nieuwe Volkswagen-bus geïntroduceerd wordt. De volledig elektrische ID. Buzz is een eerbetoon aan de allereerste Volkswagen-bus, de T1, met een iconisch design dat is gebaseerd op het concept dat 75 jaar geleden ontstond met die beroemde schets van Ben Pon. Met de ID. Buzz is de Volkswagen-bus klaar voor de toekomst, dit keer elektrisch, emissievrij en op termijn autonoom.

Ames tijdlijn 1900 - 1950

1905: de oorsprong van Ames ligt in Leerdam do, 16 juni
In 1905 begon oud oud-oom Jan Ames (14 jaar oor de geboorte van Jan Ames jr.) in Leerdam een smederij/winkel in rijwielen en huishoudelijke artikelen. Eén jaar later stapte zijn broer Engel ook in de zaak en werd dit bedrijf onder de naam van de ''Gebroeders Ames'' ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De twee broers, voormalige leraren aan een Ambachtsschool, hadden met hun smederij een constructiewerkplaats voor ogen maar gingen tot een tweewielerhandel over. Vanaf het moment dat de eerste auto's hun intrede deden, werd ook een autohandel gestart en de broers verkochten Opel en Ford. De zaken liepen goed. In 1927 behaalden ze als Ford-dealer een recordomzet van niet minder dan 53 wagens in één maand.