Time’s up!: kleinste Volkswagen alleen nog uit voorraad leverbaar
up! =op!
De Volkswagen up! werd geproduceerd in dezelfde Slowaakse fabriek waar ook onder meer de Volkswagen Touareg en Porsche Cayenne worden gebouwd. In Nederland zijn in totaal bijna 100.000 exemplaren verkocht. Het topjaar was 2013 met 16.000 afleveringen. Vanaf vandaag is de kleinste Volkswagen dus uitsluitend nog uit voorraad leverbaar. Dit is de laatste kans om de kleine, maar nog altijd actuele gamechanger te pakken te krijgen. Meer dan ooit geldt echter up! = op.
Bekijk voorraad Volkswagen up!
Historie
Al in 2007 liet Volkswagen een studiemodel voor een nieuw model in het A-segment zien. Opmerkelijk detail: het vrolijk ogende autootje zou de motor achterin krijgen, net als de Kever destijds. Over de aanduiding up! waren de kenners het wel eens: de twee letters waren een overduidelijke verwijzing naar de naam Lupo, die Volkswagen tot dat moment voor zijn kleinste gebruikte. Inmiddels weten we dat het up! bleef. En in het studiemodel schemerde het uiterlijk van de productieversie al duidelijk door.
De eerste up!
In 2011 kwam de up! op de markt, uitsluitend in driedeursuitvoering. Met zijn guitige, maar toch volwassen uiterlijk viel hij direct in de smaak. Ook zijn ruime en praktische interieur was een groot pluspunt. Daarbij eiste hij op diverse fronten een voortrekkersrol voor zich op. De up! was namelijk de eerste in zijn segment die leverbaar was met City Emergency Braking. Destijds ook heel vooruitstrevend: het Personal Infotainment Device met smartphone-integratie voor de bediening van navigatie-, informatie- en entertainmentfuncties.
up!-tempo
De up!-familie werd al snel uitgebreid. Begin 2012 volgde de vijfdeursversie. De cross up! was een bijzonder buitenbeentje. Hij viel op door zijn stoere off-road uiterlijk: hij stond hoger op zijn wielen en de carrosserie werd gesierd én beschermd door robuuste kunststof delen. Door de jaren heen zijn er diverse speciale uitvoeringen van de up! geweest, zoals de muzikale Groove up! en Beats up! en de luxe White up! en Black up! Er is zelfs een bedrijfswagen-uitvoering van de up! geweest: een tweezitter met een riante laadruimte.
Een prachtig sportjaar
Er was lang naar uitgekeken en in 2017 kwam hij dan eindelijk op de markt: de up! GTI. De sportiefste up! ooit had klassieke GTI-looks, een vermogen van 85 kW/115 pk en hij woog nog geen 1.000 kg. Met al deze eigenschappen deed hij denken aan de allereerste Golf GTI. Hoge prestaties en speelse rijeigenschappen onderstreepten de band met de stamvader van alle GTI’s nog eens.
Op weg naar de toekomst
In 2013 kwam er een baanbrekende up! op de markt: de e-up! met 100% elektrische aandrijving. Met een actieradius van 130 kilometer was hij bij uitstek geschikt voor inzet in de stad. Daar overtuigde hij met zijn vlotte en stille karakter. Ook heeft de e-up! laten zien hoe snel de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden gingen: de laatste versie had al een actieradius van 250 kilometer – bijna een verdubbeling ten opzichte van de eerste versie dus. Maar het belangrijkste is dit: samen met de e-Golf heeft de e-up! de weg naar de elektrische toekomst van Volkswagen ingeleid.
Ook op andere manieren heeft de up! bijgedragen aan het vormgeven van de toekomst van het automobiele landschap. Zo was hij in 2017 de eerste Volkswagen in Nederland die online was te bestellen, in combinatie met een abonnement. Tegenwoordig geldt dat voor een groot aantal modellen van Volkswagen, dankzij Volkswagen Private Lease.
Service
Uiteraard kunnen de huidige up! rijders voor onderhoud gewoon terecht bij Ames. De originele onderdelen van de up! blijven namelijk leverbaar. Klanten die het onderhoud laten uitvoeren bij Ames zullen gratis 24-uurs mobiliteitsservice blijven ontvangen.