Volkswagen start praktijktests met zelfrijdende auto’s in Hamburg


Volkswagen Group Research is in Hamburg begonnen met het testen van autonome auto’s (Level 4). De praktijktests vinden plaats op een testtraject van drie kilometer lang en worden uitgevoerd met vijf speciale e-Golfs. Ze zijn onder meer uitgerust met laserscanners, camera’s, ultrasonische sensoren en radars. De resultaten van de tests worden door Volkswagen Group Research gebruikt voor diverse onderzoeksprojecten op het gebied van autonoom rijden.

De kracht van 15 laptops

De zelfrijdende e-Golfs zijn uitgerust met elf laserscanners, zeven radars en veertien camera’s. Tijdens een gemiddelde praktijktest genereren die tot wel 5 gigabyte aan data per minuut. In de kofferbak van de e-Golf is een computer weggewerkt met de kracht van zo’n vijftien laptops. Die moet in enkele milliseconden grote hoeveelheden informatie verwerken over voetgangers, fietsers, andere auto’s, kruisingen, geparkeerde voertuigen, voorrangssituaties, wegopbrekingen en rijbaanwisselingen.

De kunstmatige intelligentie van de e-Golf moet in een complexe situatie alle relevante objecten waarnemen en daar correct op reageren zonder vals alarm te slaan. Het systeem maakt daarvoor gebruik van deep learning, neurale netwerken en patroonherkenning. Voor de veiligheid worden de e-Golfs tijdens de praktijktests door testers gereden. Ze houden de werking van de systemen in de gaten en kunnen ingrijpen als dat nodig is.

Doel: level 5 autonoom rijden op de openbare weg

Volkswagen Group Research werkt voor dit project samen met alle merken en alle relevante afdelingen van de Volkswagen Group. Het doel is om in de toekomst autonoom rijden tot Level 5 op de openbare weg mogelijk te maken. De uitkomsten van het testprogramma in Hamburg worden toegepast in verdere onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten. Zelfrijdende auto’s gaan in de toekomst bijdragen aan een verbeterde doorstroming en verkeersveiligheid. Voor autonome voertuigen zonder menselijke bestuurder zijn wel veranderingen in de wet en de infrastructuur nodig.

De vijf niveaus van autonoom rijden

Level 1 – Assistentie:
De auto kan een deeltaak zelf verrichten, zoals sturen of remmen/accelereren. Voorbeeld: active cruise control.

Level 2 – Gedeeltelijk autonoom:

De auto kan diverse dingen tegelijk zelfstandig doen, zoals sturen én remmen/accelereren. De bestuurder moet nog steeds op het verkeer letten. Voorbeeld: active cruise control met lane-keep assist.

Level 3 – Semi-autonoom:

De auto stuurt, remt en accelereert niet alleen zelfstandig, maar houdt ook de omgeving in de gaten. Als de bestuurder moet ingrijpen, dan vraagt de techniek daar om. Dit systeem werkt onder bepaalde omstandigheden. Voorbeeld: traffic jam assist.

Level 4 – Verregaand autonoom:

De auto kan onder bepaalde omstandigheden volledig zelf rijden. Voorbeeld: de e-Golfs die in Hamburg alleen op een afgebakend stuk autonoom kunnen functioneren.

Level 5 – Volledig autonoom:

De auto kan onder alle omstandigheden helemaal zelfstandig rijden.

Video

Volkswagen heeft inmiddels een video gepubliceerd over de werking van dit experiment.

 

Bekijk e-golf

 

Bekijk modellen van de toekomst

Lees ook

Volkswagen Golf 45 jaar oud ma, 01 april
Volkswagen Golf wordt 45: ruim 35 miljoen Golfs verkocht and still counting. Het populaire model werd geboren in 1974 en is nog steeds een begrip in de automotive branche.
Autosalon Genève do, 07 maart
Bekijk hier alle primeurs op de Autosalon in Genève. Overzichtelijk gepresenteerd voor de merken Volkswagen, Audi, SEAT en SKODA. Het doel van een autotentoonstelling is om het publiek te tonen hoe de automarkt zich ontwikkelt. Autofabrikanten onthullen er nieuwe modellen die het komende jaar bij de dealer zullen staan. Conceptcars geven een idee van de verre toekomst.