Tijdens System Saturday bespreken we bij Ames verschillende rijhulpsystemen of andere technische innovaties die u in nieuwe auto's tegen kunt komen. We leggen uit wat deze systemen doen. Deze System Saturday geven we meer informatie over Cruise Control, een welbekend systeem dat in veel auto's in te schakelen is. Maar wat doet het precies en wat zijn de verschillende opties?
Wat is Cruise Control?
Cruise Control is een snelheidsregelingssysteem. Het systeem kunt u inschakelen wanneer u een bepaalde snelheid wilt aanhouden. Deze snelheid kunt u zelf instellen met behulp van (scrol)knopjes in uw stuur. De auto meet constant de snelheid en houdt vervolgens de ingestelde snelheid aan.
Wist u dat...
een vorm van Cruise Control al bij de eerste auto's beschikbaar was? De eerste auto's konden al de brandstoftoevoer regelen, wat ervoor zorgde dat de auto als het ware zelf reed. Echter werd het systeem, ongeveer zoals we het nu kennen, pas echt rond 1945 uitgevonden door een blind geraakte ingenieur.
Hoe gebruikt u Cruise Control?
Het inschakelen van Cruise Control kan per auto verschillend zijn. In de meeste auto's schakelt u Cruise Control middels een knopje in uw stuur in. Dit kan een druk-, draai- of scrolknop zijn of een hendel. In sommige auto's wordt voor het instellen het woord "res" ingedrukt, in andere auto's is een speciale knop hiervoor ontworpen. Wanneer Cruise Control ingeschakeld is, zal het teken ook in uw dashboard verschijnen. Het groene teken (links naast 30km/h) in de afbeelding hierboven weergeeft het teken.
Vanaf het moment dat u Cruise Control instelt, zal de auto de snelheid die u op dat moment rijdt aanhouden. Deze ingestelde snelheid kunt u ook aanpassen, vaak wederom met een druk- draai- of scrolknop of een hendel. In dit geval gebruikt u res (of een plus teken) voor accelereren en set (of een min teken) voor het omschakelen naar een lagere snelheid. Doordat de systemen per auto kunnen verschillen, verwijzen we u naar het instructieboekje van uw auto. Hierin kunt u gedetailleerde informatie vinden over de instellingsmogelijkheden van Cruise Control, waaronder met hoeveel km/u uw snelheid toeneemt wanneer u res (of het plus teken) selecteert.
Wanneer u geen gebruik meer wilt maken van Cruise Control is een keer remmen voldoende om het systeem uit te schakelen. Let op: zodra u tijdens dezelfde rit nogmaals op de "res" knop drukt zal Cruise Control de laatst gebruikte snelheid aanhouden.
Tevens houdt de auto met ingeschakelde Cruise Control geen rekening met remmend verkeer of wanneer u dicht op een andere auto rijdt. Alertheid tijdens het rijden is altijd cruciaal, ook wanneer u de gaspedalen niet met uw voeten hoeft te bedienen.
Adaptive Cruise Control
Een upgrade van Cruise Control is Adaptive Cruise Control. Adaptive Cruise Control houdt namelijk de afstand ten opzichte van andere weggebruikers in de gaten en remt wanneer nodig af. Is de weggebruiker voor uw auto weg? Dan herkent Adaptive Cruise Control dit meteen en zal uw auto geleidelijk aan naar de ingestelde snelheid accelereren.
De afstand tussen uw auto en een andere weggebruiker kan worden aangepast. Ook hierin verschillen auto's. Het instellen van de afstand kan bijvoorbeeld via het infotainment systeem worden ingesteld, via een knopje in uw stuur of via een eventuele hendel.
Wist u dat...
het aanhouden van een constante snelheid een van de manieren is om zuiniger om te gaan met brandstof? Doordat uw auto minder vaak hoeft te accelereren of afremmen kost het de auto minder energie.
System Saturday: Lane Assist en Adaptive Cruise Control
Systemen in de auto kunnen elkaar complementeren. Eerder hebben we op System Saturday geïnformeerd over Lane Assist en lane departure warning. Wanneer u Cruise Control en Lane Assist in uw auto heeft en dit heeft ingeschakeld, blijft u tussen te lijnen van de autoweg én houdt u een constante snelheid aan. In het filmpje hieronder legt Werner Budding een aantal Hulpsystemen van de ID.3 uit. Hierin komen ook Lane Assist en Adaptive Cruise Control (vanaf seconde 47) aan bod.